- buenoben
- Medlem ●
- Göteborg
För er som inte kan vänta så borde det kanske gå att få igång Dubbelmoral i vMac på OS X. Kan ju också vara smidigt för att ta skärmbilder och annat.
Om det blir nån port till X tycker jag helt klart att gubben bör hoppa runt på ´the dock´som någon föreslog, vore ju hur coolt som helst.
Kul att se Ingmar här, jag slösade bort otaliga timmar av min barndom med att ändra på grafiken i bl.a. Slime Invaders och Bachman i ResEdit.
[ 21 Augusti 2002, 17:13: Meddelandet ändrat av: buenoben ]
Jag skyndar långsamt. Tenta i morgon, sen kurs och en projektleverans. Ack om man hade hacktiden på kvällarna som jag hade förr. Nu är det godnattläsning i stället.
Med andra ord, jag puttar det framför mej just nu. Igen. Beklagar. Delvis är det Windows usla java-implementations fel, faktiskt. Hade den varit rätt gjord hade den där leveransen varit klar och jag kunde hackat på Macen i stället - som jag vill!
Jag har precis blivit tipsad av en kompis om detta forum, som faktiskt var en nyhet för mig. Skoj att se att intresset för Dubbelmoral! lever så här tolv år efter mina och Steffes insatser...
Hursomhelst, detta är ju definitivt något som jag får hjälpa till lite med! Jag har precis pratat med Ingemar R per tellifån, och vi har kommit överens om att försöka göra en gemensam insats för att en riktig portning ska komma till stånd! Naturligtvis så fort som möjligt, men ni vet ju hur det är...
Jag ska genast gå och leta reda på källkoden, så får vi se hur framtiden utvecklar sig!
Hittar Anders bara koden så är en Classic-version med fungerande ljud en smal sak, och OSX-portning är bra mycket närmare!
Väldigt skönt i så fall, för jag har haft en trasslig höst där en massa tid gick bort i diverse sjukor som barnen haft med hem från dagis, och allt obetalt hackande kommit i sista hand. Skulle vara roligt att fixa i alla fall en av kulgrejerna som bara borde göras.
Håller med angående dubbelmoral.Den gamla sortens 2-D-spel med roliga gubbar och kul ljud klår det mesta i dataspelsväg med sin humor. UPPDATERA! Ett annat kul spel är "Ingemar Stenmark". Åk mot korkad eller vass robot. Ett spel som jag letat ett tag är "Shuffleboard" där man kunde möta en del lustiga figurer. Sämsta motståndaren blev mer och mer onykter där han satt-läppjandes på dry martini-ohyggligt komiskt. Ett spel där man klädde av en dam-varefter hon börjar ställa ekivoka frågor går inte heller av hackor-fast jag minns ej vad det hette... kanske nån kan komma med tips!
Och "Shuffleboard" heter Shufflepuck cafe, det har jag på nån cd hemma.
Törs man fråga hur det går med det här projektet då? Senast jag spelade Dubbelmoral var på det glada 90-talet...hade vart kul att få återuppleva detta! Speciellt nu när man är student...
//fredrik
Vet inte riktigt vad den här tråden gör i spelforumet, jag ska nog flytta tillbaka den till utveckling istället. (Eftersom den rör utveckling av spel, inte en diskussion kring ett spel).
Nu går det faktiskt framåt. Ja, Dubbelmoral ligger inte i processen ännu, men nu har jag äntligen hunnit porta mitt animationsbibliotek, så en massa möjligheter öppnar sej.
Men källkoden till Dubbelmoral har inte dykt upp än. Anders, hur gick det? Inte hunit leta, eller är den borta?
Det går nog ändå, men med originalkoden skulle det gå på en dag.
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
men med originalkoden skulle det gå på en dag.
32@£$ ... dreggel ...
Hoppas det går vägen och säg till om det finns något man kan hjälpa till med.
Läser java just nu men gissar att .. haha, varför göra spelet plattformsoberoende?
mvh
ISG tror jag att jag portar på en dag ungefär. Det borde ínte vara några problem nu när SAT rullar.
Dubbelmoral, tja... Originalkoden, om den går att få fram, borde också gå på en dag, som sagt. Omimplementation gör jag på ett par dagar. Java... inte värt besväret. Det skulle ta mej en månad, och det skulle bli långsammare än på en gammal LC. Det ska i så fall nån göra som gillar Java, vilket jag inte gör. Ska man göra det plattformsoberoende ska man hellre använda Director eller Flash.
För allvarligt talat, det är gamla spel som inte är värda stora mängder arbete. Å andra sidan, jag diskuterar gärna hur man kan göra spelen lite modernare. Ny grafik, uppenbarligen. Grafik som gör miljontals färger rättvisa.
Fast ISG tror jag inte ska moderniseras (mer än portas alltså). Ett modernt ISG måste vara 3D, dvs ett helt nytt spel. Jag har redan gjort ett par skisser, men det krävs en del för att göra det fräscht.
Min åsikt i det hela är att man ska låta de gamla spelen vara så gott som orörda när det gäller grafik och utförande.....det är ju det som är charmigt med dem!
Skrevs ursprungligen av Fleno
Min åsikt i det hela är att man ska låta de gamla spelen vara så gott som orörda när det gäller grafik och utförande.....det är ju det som är charmigt med dem!
I vissa fall ja. I vissa fall kan man gjuta lite nytt liv, lite nutid, i dem. MacSokoban är ett spel som jag skulle vilja göra med ny grafik. Jag tycker visserligen om det som det är, men det är så litet. Spelet ska ju spelas i ett fönster på en del av skärmen, men inte en SÅ liten del. Solitaire House kan gott putsas på utan att man tappar nåt viktigt. Lite nya fräscha 24-bitarstexturer vore trevligt.
Skrevs ursprungligen av Nillon
Mitt erbjudande om en Gott & Blandat-påse till den som fixar porten kvarstår...
Tror jag kan vara gentil och erbjuda en Loranga att skölja ner gottispåsen med
(Även om portot blir fan så dyrt... )
På min kant ser det uut så här: Mitt spriteanimeringspaket, som man kan använda för en omimplementation, är portat och fungerar. Tyvärr får andra saker prioritet hela tiden, så jag har inte gett mej på att skriva om DubbelMoral.
Idealet skulle fortfarande vara om Bjerkén hittade sin källkod. Då skulle det gå på ett kick. Att skriva om alltihop kräver lite mer koncentrerad tid, sånt där som är svårt att hitta när man är småbarnspappa.
Ingemar: Vi gör så här. Vi hittar på nåt fiffigt sätt att föra över lite av dina programeringskunskaper till min hjärna på någon sekund, sen tar jag tag i det hela.
För att bli lite seriösare... jag har faktiskt blivit lite sugen på att börja programera lite och försöka göra nåt lite enklare spel.
Var ska man börja?
Har läst en kort kurs i C++ på gymnasiet som jag nog glömt det mesta av numera, men jag förstår väl iallafall lite av logiken i det.
Vad finns det andra språk som är bättre att komma igång med?
Böcker som är hyffsat roliga (läs: inte jättetråkiga) och bra?
Tips mottages gärna.
Jag är på att porta Dubbelmoral! Så många barndomsminnen...
Vill också passa på att göra lite reklam för min senaste (första!) portning till OS X:
är macversionen av SDLblock som är ett "äkta" 3D-tetris. Med ljud och allt - det var ganska enkelt, synd bara att det är så fult...
Hur som helst så kan jag lite Cocoa och så (betydligt mer Classic vilket ju kan vara användbart för denna uppgift!) Har viss ledig tid i sommar så bring it on! (vem var det nu som kände den som hade källkoden eller hur det var)
Vore ju coolt att samarbeta med en levande legend som Ingemar också
Edit: ser att denna tråd inte är helt färsk ... men jag är i alla fall intresserad. Allt som behövs är källkoden (+ grafik och ljud!) och kanske en sidekick!
Skrevs ursprungligen av Ingemar Ragnemalm
Eller kanske... när han är nykter så är bakgrunden ett svartvitt skrivbord av bästa System 6-typ. När han bli lite full så blir det i färg. När han är stupfull så blir det nåt mer psykedeliskt... ja, varför inte OSX, eller hellre en flippad parodi på det?
Man kanske rentav skulle våga sej på att ha animationer i bakgrunden, men det är nog lite jobbigt att skapa. Finns det nån som skulle kunna göra en animerad psykedelisk lite lagom sjösjuk OSX-parodi som QuickTime-film?
när han är full skall det ju vara Fischer-Price themet ifrån winxp, eftersom man tycker att den fulaste bruden är snygg när man är stupfull...
kul projekt!
Skrevs ursprungligen av Christopher Anderton
Ang gubbar som hoppar runt utanför fönstret.. Går det att göra i OS X? Tänkte närmast på skärmsläckare som t.e.x SNO av MavNYtt killen CHOD755 (Tror jag han hette)
Absolut! Jag tror till och med att det (för första gången) finns ett "riktigt" sätt att göra detta - ta Apples fönstereffekter till exempel. Vad jag vet är att man kan skapa fönster med godtycklig form vilket ju räcker i värsta fall!
Själv spelar jag dubbelmoral i sitt rätta element, i Basilisk2 med 4 (färger?) svart toner (vit, lite vite, lite svart och svart). Det fungerar ju jätte bra, tom. ljudet. Visst skulle det vara roligt att kunna spela det native under X men detta fungerar ju för alla nu. (Emulatorn fins för linux, windows, beos, mac os 9, mac os x, amiga och säkert fler (os2 warp?).
Skrevs ursprungligen av tompab
Hej,
Personen bakom Spelet heter Anders Bjerkén och är en god vän och sångarkollega till mig. Jag vet tror inte att han skulle ha något emot att dela med sig av källkoden till den som är sugen på en portning. En carbon portning känns dock mera rimligt.
Hör av er till mig om ni är intresserade av projektet, jag har dock inte tid själv för en sådan grej och det har inte Anders heller. Lundakarnevalen är i år 17-19 maj så kan någon få klart en portning tills dess så är det ju bra
Hur går det att fixa fram källkoden?
Bjerkén själv har varit inne på forumet och skrivit ett par rader någonstans. Dessutom har han haft eller har han kontakt med Ingemar men jag tror som Ingemar säger att han har lite svårt att hitta källkoden. Man vet ju själv hur enkelt det är att lokalisera filer man gjorde på sin Classic Man skulle behövt en diskett-jukebox... någon som har en sådan?
Dessutom har Anders precis fått sitt andra barn så jag gissar att han har lite andra prioriteringar...