Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skivverktyg - vad har hänt

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-09 02:14

Jag testade att kontrollera skiva i skivverktyg och fick ett felmeddelande där det stod att skivan behöver repareras. Men det går inte att klicka på reparera. Ngn som vet vad som har hänt här?

Jag kan tänka mig att du måsta starta maskinen från en annan disk än den som ska repareras. Antingen använder du en med maskinen följande startbar CD med verktygsprogram på eller så hittar du en extern hd och installerar ett system på den och reperarar din problem-disk från den externa hd'n

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 08:43
Ursprungligen av David Slättne:

Jag kan tänka mig att du måsta starta maskinen från en annan disk än den som ska repareras. Antingen använder du en med maskinen följande startbar CD med verktygsprogram på eller så hittar du en extern hd och installerar ett system på den och reperarar din problem-disk från den externa hd'n

Eller bara en annan Mac, så kopplar du en FW kabel mellan datorerna och slår på den dator du har problem med och håller in f tangenten då dyker den upp som en fw disk och kan då repareras i skivverktyg på den dator du har kopplat den emot

/Tangen

Ursprungligen av Tangen:

Eller bara en annan Mac, så kopplar du en FW kabel mellan datorerna och slår på den dator du har problem med och håller in f tangenten då dyker den upp som en fw disk och kan då repareras i skivverktyg på den dator du har kopplat den emot

/Tangen

det här måste vara den smidigaste lösningen. Undrar bara om man kan ha vilket OSX som helst på den andra macen eller om det måsta vara just exakt samma OSX med samma uppdateringar som den skadade HDn har.

Ursprungligen av Tangen:

Eller bara en annan Mac, så kopplar du en FW kabel mellan datorerna och slår på den dator du har problem med och håller in f tangenten då dyker den upp som en fw disk och kan då repareras i skivverktyg på den dator du har kopplat den emot

/Tangen

"T" är det väl?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 13:49

hmmm ska testa

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 13:56

T Var det så klart

/ Sorry om ni testat redan...

/Tangen

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-09 13:58

För lvrigt spelar det ingen roll vilket operativ det är bara det är OSX -
kan inte svara på classic, har aldrig provat

/Tangen

  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-09 07:26

Det står så här när man öppnar skivverktyg:

Ursprungligen av Flip:

Jag testade att kontrollera skiva i skivverktyg och fick ett felmeddelande där det stod att skivan behöver repareras. Men det går inte att klicka på reparera. Ngn som vet vad som har hänt här?

Det som behöver göras är en fsck. I alla fall för ufs så utförs den operationen automatiskt när systemet startas om det behövs. Du kan därför testa att starta om datorn.

Om den utför kontrollen så kommer det att ta väldigt lång tid att starta, men det är ok. Låt den bara ta sin tid och sedan kan du testa att kontroller skivan igen när du väl loggat in.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-09 14:11

tack era svar, jag ska testa dem.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-11-09 14:48

jag startade om datorn och é allting ok.

1
Bevaka tråden