Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

FileMaker: WebCompanion-fråga

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag för några år sen senaste hade med FileMakers WebCompanion att göra vill jag minnas att det gick att skicka någon sorts doScript-kommando med den. Är det önsketänkande eller var det så? Kan inte hitta något sådant i dagens version...
Jag vill att ett script ska köras när en ny post skapas i databasen. Posterna läggs till via webformulär (FX/PHP). Jag vet att det finns plug-ins för det, men det är så dyra.
Tack på förhand!

Ur CDML-handboken för FM 5:

-SCRIPT
[i]Vad utförs
Anger vilket FileMaker Pro-manus som ska utföras efter sökning och sortering av poster (om det finns några) samtidigt som ett kommando utförs.

Värde är
Namn på manus som ska utföras.

Syntaxexempel
Utför ett manus med en länk
"Utför manus"

Perform a script using a form action
<form action="FMPro" method="post">
[i]
[i]
[i]
</form>

Övriga märken som krävs
-DB, något åtgärdsmärke

Se även
-Script.PreFind, -Script.PreSort

Det borde vara det du är på jakt efter. Tycker dock formuleringen är lite underlig, kan man inte utföra ett script vid skapandet av nya poster, måste det vara sökning? I så fall så kan du undersöka om inte det följande kommandot kan fungera:

[FMP-InlineAction]
Vad utförs
[FMP-InlineAction] möjliggör bearbetning av flera CDML-förfrågningar vid bearbetning av en enstaka formatfil. Märket [FMP-InlineAction] använder som parametrar det URL-lika formatet hos namn/värde-paren för en CDML-förfrågan. All övrig bearbetning av formatfilen fortsätter sedan som om inline-förfrågningen startat bearbetningen.
När [/FMP-InlineAction] bearbetas återställs den föregående aktiva förfrågningen. Eventuella -Format-märken ignoreras vid bearbetningen. [FMP-CurrentError] innehåller felresultatnumret från den senaste [FMP-InlineAction]. Eventuella märken av typen FMP-ContentMIMEType eller FMP-Header inuti ett [FMP-InlineAction]-märke bearbetas på samma sätt som om de inte vore inuti ett [FMP-InlineAction]-märke.

Syntax
[FMP-InlineAction: Intramärken]

Parametrar
Första parametern: Intramärken{intramärkesparameter}

Syntaxexempel

[FMP-InlineAction: -db={CurrentDatabase}, -lay={CurrentLayout}, last name="larsson", position="Tekniker", -find] [FMP-Field: first name] [FMP-Field: last name] [/FMP-InlineAction]

[FMP-If: CurrentCookie: hasseen .ne. yes]
[FMP-InlineAction: -db=dbname, [email protected], [email protected],
-mailsub=New User, -mailhost=17.17.17.17, -mailformat=newuser.txt, -view]
[/FMP-InlineAction]

[/FMP-If]

[FMP-InlineAction: -db=log.fp5, -lay=web, time="{CurrentTime}", date="{CurrentDate}",
page="Denna sida!", browser="{ClientType}", ip="{ClientIP}", -new]
[/FMP-InlineRequest]

Sedan får du gärna berätta vad FX är för något och hur du får PHP att prata med Webcompanion. Det visste inte jag att man kunde nämligen.

I FileMaker finns inte stöd för det som i SQL Server och andra SQL-databaser kallas för triggers, dvs när en ny post skapas, uppdateras eller raderas så kan valfri "Stored Procedure" köras som i sin tur utför en massa SQL-kommandon). FileMaker kan inte detta utan plugins i alla fall, jag tror det finns ett som heter Events. Om det är just det här som är problemet för dig (du vill att ett script skall köras automatiskt när en ny post skapas) så kan jag kolla exakt vad det heter och var man får tag i det (tror det är http://www.wmotion.com/ ).

Lycka till!

/Ola

[ 17 Januari 2003, 16:36: Meddelandet ändrat av: Taz_1999 ]

Tack för svaret!
Jag har sett det där med Inline, men det lät som Lasso-funktioner för mig så jag hoppade över det. Får sätta mig ner och kolla om det gör vad jag vill...

FX är en OpenSource-klass i PHP som pratar med FileMaker via WebCompanion (XML). Funkar kanonbra, och finns här.

Och, jo, det är oAziums Events som är pluggen du tänker på. Funkar bra, men $89...
Och om jag ska bli lite agitatorisk så är det skandal att FileMaker fortfarande inte stöder triggers. Alla databaser med självaktning bör ha det! Plug-ins verkade som en bra grej när det kom till FMP, men har bara blivit en dålig ursäkt för att inte lägga in grundläggande funktionalitet i programmet. Meningsfulla dialogrutor t ex kom först nu i version 6.

[ 17 Januari 2003, 16:41: Meddelandet ändrat av: Michael Nord ]

Kolla upp inlines, det kommer att lyfta dina webbkopplingar till en ny nivå. Fina grejer!

Tack för PHP-länken, just vad jag letat efter...

Ja, det gör det nog, men jag blir tvungen och sätta mig ner och läsa in mig på CDML igen. Har inte använt det på åratal, och hajar inte mycket för tillfället. Det fina med FX är att det sköter det mesta av snacket med WebCompanion så man kan koncentrera sig på PHP och HTML-tugget.

PHP - CDML. Smaken e som röven... klöven.

1
Bevaka tråden