Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

egna dvd menyer till dvd film man har köpt...

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-10 13:18

Jag tänkte göra en personlig dvd av en film jag gillar...och även lägga in lite extra grejer på den...hur får jag filmen på bästa sätt in i datan från dvd hyllan...och hur får jag sen in den i idvd/ dvd studio pro??

och det måste väl ändå vara lagligt att göra så om det är för privat bruk?

Sök! Sök! Sök!
Det finns massor av trådar som handlar om att ta backup på sina DVD, och ta bort menyer, m.m.
(några av de program som diskuterats är t.ex MacTheRipper och DVD2One)

Där hittar du säkert också tips på hur du ska få in materialet i iDVD eller DVD Studio Pro.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-11-10 15:44

Just det: Sök, sök, sök och sedan är det upp till var och en vad man tycker passar ens personliga smak (och plånbok !). Det finns nog lika många tips som det finns forummedlemmar. Man kan ju här tänka sig att man vill göra en "Bland-DVD" och ta bitar från exempelvis olika musik-DVD-filmer man köpt (och köpa skall man ju göra och inget annat !) och samla ihop på en DVD med egna menyer. När jag själv gör det, så använder jag först MacTheRipper (gratis) och sedan (för att jag tycker det blir enklare så) Cinematize (inte gratis men relativt billigt) där jag intill minsta filmruta kan bestämma exakt vad jag vill ha med. Resultatet (det jag väljer, här finns i och för sig andra alternativ) blir ett antal QuickTime-filer (.mov) som kan importeras direkt in i brännarprogrammet Toast Titanium. Väl där kan man om man vill "finredigera" filmernas längd och på ett enkelt sätt göra egna menyer. Visst går det att använda även iDvd och Dvd Studio och Final Cut och allt vad programmen heter men så här gör jag och med det är jag nöjd.

• Medlem
  • Oslo
  • 2005-11-10 19:00
Ursprungligen av Hugo:

Jag tänkte göra en personlig dvd av en film jag gillar...och även lägga in lite extra grejer på den...hur får jag filmen på bästa sätt in i datan från dvd hyllan...och hur får jag sen in den i idvd/ dvd studio pro??

och det måste väl ändå vara lagligt att göra så om det är för privat bruk?

MPEG Streamclip freeware program som du antingen sparar till iMovie/DV eller bara rippar direkt över till Mpeg-2 för DVDSP kräver dock Apples Mpeg-2 komponent som ju följer med DVDSP.

1
Bevaka tråden