Nu har jag försökt med allt för mycket och inget har funkat. Har en 12" PB med Airport express som jag kör trådlöst till en Netgear WGR614 som har en uplink till comhem 8mbit etc. Har en PC ansluten till routern också och kan helt enkelt inte öppna de utdelningar jag har på PCn, från PBn.
Finder hittar arbetsgruppen, samma är inställd på båda datorerna, och PCns namn hittas och allt är frid och fröjd tills jag ska ansluta till tillgängliga resurser. Då kommer en ruta upp där det står att "Originalfilen "PCdatornsnamn" kunde inte öppnas eftersom den inte kunde hittas". Jag fattar ingenting. Har testat med äpple-k och angett PCns IP och då verkar den kunna ansluta men den bara tuggar tills den säger att ingen anslutning kan upprättas, typ. Brandväggen i PCn är inställd för att släppa igenom fil och skrivardelning och har netbios påslaget. Windowsdelning är påslaget i PBn också. Grejen är att PCn kan hitta utdelningar på PBn och ladda därifrån etc, men då går det fruktansvärt långsamt och inte alls 54 mbit som det teoretiskt ska kunna gå...
Har verkligen försökt allt och hoppas att nån där ute kan hjälpa till.. kan nämna att jag innan jag köpte routern testade att koppla ihop dom med korsad tp-kabel och då fungerade det som smort.
Man ska väl inte behöva öppna portar i routern för detta när trafiken bara går lokalt??
Tacksam för all hjälp!!