Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Byte av hårddisk med bibehållna data. Hur gör man?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har bytt hårddisk i min iMac. Det är klart att jag vill flytta över allt (55 GB) från den gamla till den nya hårddisken, och köra vidare på den. Det har visat sig lite knepigare än förväntat när det gäller X-et! Mitt eget konto, tillika adminkonto, går perfekt men jag kan inte få det att funka med övriga användarkonton... Inte ens när jag skapar ett helt nytt konto går tex inte vissa program att köra! Att det är viktigt med rätt ställda rättigheter i Unix-miljö det vet jag, så jag har låtit programmet Skivverktyg gå igenom och rätta till X-partitionen. OS 9 funkar utan anmärkning. Byte av hårddisk ska väl inte vara så svårt! Hur skulle jag ha gjort???

Senast redigerat 2005-11-18 09:58

Hej igen!
Jag tänkte att någon skicklig terminal-hackare kunde ha givit några kommandon att ge! Eller om någon kunde ha delgivit mig några tips från egen uppgradering av hårddisk. Inte ett dug har jag hört från någon! Jag inser nu att det är nog bara att tömma X-partitionen och börja om helt från början med X-et!

Ja! Det var konstigt att ingen kommenterade. Jag vet ju inte vilka möjligheter du har tillgängliga men jag skulle använt CCCloner (carbon copy cloner ). Den tillåter att du överför en exakt kopia av orginaldiskens innehåll. Bootbart och klart från vald partition. Det finns många valmöjligheter i CCC (samt ännu fler i andra liknande program).

Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Jag vet ju inte vilka möjligheter du har tillgängliga men jag skulle använt CCCloner (carbon copy cloner ). Den tillåter att du överför en exakt kopia av orginaldiskens innehåll. Bootbart och klart från vald partition. Det finns många valmöjligheter i CCC (samt ännu fler i andra liknande program).

Ett riktigt påpekande... Jag har förutom iMac:en som den nya disken ska sitta i, så har jag en G4 "Sågtand" och ett nätverk, så jag kan logga in kors och tvärs. I G4:an har jag just nu två diskar, G4-originaldisken och iMac:ens gamla 60 GB disk. Förutom att koppla ihop över ethernet kan jag också koppla ihop maskinerna direkt med varandra via FireWire (OS-stöd). När jag har försökt det sistnämnda hugger G4:an tyvärr fel disk! Jag lånade en extern 200 GB USB-disk för att göra backup på, men ack - NTFS-formatet ger bara läsbehörighet. Det är mycke med det elektriska!

Tillägg: http://www.bombich.com/mactips/image.html gav en hel del bra tips!

Senast redigerat 2005-11-07 12:24
  • Medlem
  • 2005-11-07 09:31

Förtydligar rubriken (som var "Byte av hårddisk") och flyttar från "Allmänt om mac".

Mod

Ursprungligen av MacMagnus:

Jag har bytt hårddisk i min iMac. Det är klart att jag vill flytta över allt (55 GB) från den gamla till den nya hårddisken, och köra vidare på den. Det har visat sig lite knepigare än förväntat när det gäller X-et! Mitt eget konto, tillika adninkonto, går perfekt men jag kan inte få det att funka med övriga användarkonton... Inte ens när jag skapar ett helt nytt konto går tex inte vissa program att köra! Att det är viktigt med rätt ställda rättigheter i Unix-miljö det vet jag, så jag har låtit programmet Skivverktyg gå igenom och rätta till X-partitionen. OS 9 funkar utan anmärkning. Byte av hårddisk ska väl inte vara så svårt! Hur skulle jag ha gjort???

Lättast är nog att använda "Super Duper".

Ursprungligen av Saffran:

Lättast är nog att använda "Super Duper".

Ny version "Super Duper 2.0" idag!

Jag kom på att jag har en extern ATA/IDE-disk i en SCIDE-låda (BridgeSmart) till servern, och att jag har ett SCSI-kort i G4:an - alltså möjlig kloning! Således ur med den nya HD-n från iMac:en, och in med den i extern-lådan, och start ihop med G4:an. Teoretiskt en fin lösning, men som inte funkade i praktiken!

Mitt SCSI-kort är ett Grappler SCSI 930U från Orange Micro inc. Drivrutinen stöds inte längre av 10.4.3 Tiger. Suck! Orange Micro gick i kk srtaxt efter att Tiger släpptes, och någon uppdaterad drivrutin vet jag inte om det finns att få tag på... Ärdet någon som som vet, eller som har något annat förslag???

Hjälp!

Senast redigerat 2005-11-13 21:44

Efter att jag har uppdaterat Flash-minnet på SCSI-kortet med ny firmware, så fungerar drivisen igen och laddas snällt av Tiger. Nu kan jag med hjälp av SCSIDE-lådan och Super Duper/CCCloner (tack för tipsen) göra vad jag hade tänkt för länge sedan!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 23:17

Jag skulle ha installerat ett fräsh system på den nya hårddisken och sedan fört över sakerna för hand. plus installerat om de program som jag ska ha. Tar lite längre tid men man får ett system som inte krånglar. Eller använda mig av Apple´s eget program, Flyttassistent.

Mac OS X är inte Mac OS 9 där man kunde leka lite hur som helst. Både på gott och på ont.

Strunta i att skriva 15 inlägg om hur bra CCC och hur många gånger ni, likt en blöt vante, kastat in och ut ert system i olika datorer. Funkar uppenbarligen på en del men om man ska slippa småproblemen så tycker jag att min lösning är den rätta.

Edit: stavning

Senast redigerat 2005-11-18 09:39

Hej igen!
Nu äntligen blev det tid att göra kloningen - och allt verkar funka som förr, fast lite rappare.
Med G4:an som drivenhet, innehållande bootad hårddisk och iMacens gamla HD, plus den nya disken i SCSIDE-lådan kopplad till SCSI-kortet. Programvaran jag använde var CCCloner. För att få full Tiger-fart var jag tvungen att köra diskprogrammet AppleJack också!

1
Bevaka tråden