Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Projektförslag: Linux för gamla Macare

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2005-11-05 16:24

Jag tycker att det låter mer som att du vill ha OS X, fast med OS 7-9:s Finder. Är det inte bättre för mac-communityn att bygga den under OS X?

De allra flesta som använder macar vill nog fortsätta göra det, och kunna köra just mac-program. En del gillar dock inte allt det nya, men grunden är väl faktiskt lika bra som något annat? Om man ersätter Findern och Dock med funktionalitet från OS 9, så är man väl ganska långt på vägen?

Jag vet att jag är helt ointresserad av något nytt Linux, men skulle nog kunna föreställa mig att installera något ovanpå OS X.

Ursprungligen av stfm:

Jag tycker att det låter mer som att du vill ha OS X, fast med OS 7-9:s Finder. Är det inte bättre för mac-communityn att bygga den under OS X?

De allra flesta som använder macar vill nog fortsätta göra det, och kunna köra just mac-program. En del gillar dock inte allt det nya, men grunden är väl faktiskt lika bra som något annat? Om man ersätter Findern och Dock med funktionalitet från OS 9, så är man väl ganska långt på vägen?

Jag vet att jag är helt ointresserad av något nytt Linux, men skulle nog kunna föreställa mig att installera något ovanpå OS X.

Nja, nog är en bättre Finder på OSX intressant (och OS9-Findern är mycket bättre, men jag skulle försås helst sikta på bättre än båda), men det är mycket mer än så. Jag har min personliga syn på var OSX inte träffat rätt, men jag tror det finns andra synvinklar. Eller snarare, det vet jag.

För min del ser jag flera problem bortom Finder:
- Fildialogerna! OS9 vinner lätt med ett eller två tillägg. OSX är klumpigt och råddigt. Så vitt jag vet har ingen lyckats ersätta denna kritiska komponent med något bättre.
- Snabbheten. Har ni märkt att OSX segar ner sig med tiden? Och inte lite heller! Det gör Linux också, och Windows, men inte OS9. OS9 kan ha tjugo program igång och rulla i flera veckor utan att prestandan går ner (givet att man kör stabila program). OSX går ner sig i ett träsk av swappande och minnesläckor långt innan dess. I OS9 kostar ett litet program ingenting. I OSX äter minsta struntprogram en halv gig swaparea och äter prestanda. Inte för att jag ser någon enkel lösning via Linux, men det är ett problem! Jag startar inte om OSX så ofta... som jag borde! Häromdagen satt jag och programmerade på G5'an, när den tvärdök. Efter omstart gick kompileringarna ca 5 gånger snabbare! Nej, jag överdriver faktiskt inte.
- Uppkoppling mot servrar. OSX har en ful och klumpig lösning och misslyckas alldeles för ofta. OS9 är inte heller perfekt, men det borde finnas en tredje lösning som är både säkrare och snyggare.

Och så finns förstås frågan om inte OSX borde ha en "Switcher"-funktion inbyggt. Linux har det, Macens System 2-3 ungefär hade det (1985!), OSX och OS9 har det inte.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

- Fildialogerna! OS9 vinner lätt med ett eller två tillägg. OSX är klumpigt och råddigt. Så vitt jag vet har ingen lyckats ersätta denna kritiska komponent med något bättre.

Nu får jag backa på den här - äntligen! Jag kollade just Default Folder X. Jag har testat den tidigare, och då var den värdelös, gjorde nästan inget av sina gamla underverk. Men nu är det fixat! Skönt! Och till på köpet är "Click! There it is!"-funktionen snyggare än i OS9! Och "rebound"-funktionen är också fixad!

Jag har som sagt testat den tidigare, men poängen är inte att ha något som heter Default Folder, utan just dessa två finesser, "Click there it is!" och "rebound".

1) Att kunna gå omedelbart till vilket öppet Finder-fönster som helst (eftersom de fönster man har öppna är typiskt mappar med filer man jobbar med).
2) Att fillistan rullar till den plats man senast var.

När jag först provade Default Folder X blev jag så besviken för att dessa inte fanns kvar. Nu finns de! På ett kick blev OSX tio gånger bättre! (Men om jag kunde begripa varför Apple inte fixar detta själva!)

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-14 16:45

Kommer någon ihåg SimplyGNUstep?

Ursprungligen av thevil:

Var det inte precis det här som några gamla Apple-veteraner (Andy Hertzfeld, Susan Kare och Guy Tribble mfl..) satte ut att göra med Eazel och Nautilus?

Varför dog det projektet? Finns det något i det som går att fortsätta att arbete med? (Flera av personerna som var med här jobbar på Apple igen numera. I Safari-teamet om jag inte missminner mig.)

Varför projektet dog? För att det var totalt orealistiskt att starta ett företag och samla miljoner i VC, när företagets grundprodukt var en (seg) filhanterare som man distribuerade gratis till en begränsad del av den redan begränsade skrivbords-Linux marknaden?

Trevligt att CD går automatiskt, men är det nån som sett Linux fixa USB snyggt? Det var riktigt bökigt i den Debianinstallation som jag kör.

Ska bara vara att editera din fstab så funkar USB-minnena med auto-mount

"Ska bara vara" betyder ofta inte att det är så. Inte för att jag vet vad "fstab" är för nåt.

Häromdagen hade vi exjobbsframläggning med en PC som körde CentOS, som skall vara en bra Linux-version. Den hade funkat bra dagen innan, men nu stängde den av under uppstart. Jag misstänker att det var USB-minnen som sänkte den. Inte riktigt förtroendeingivande faktiskt.

Bevaka tråden