Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilket 1GB minne till Mac Mini?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vilket minne ska man köpa till Mac Mini om man tänkt köpa ett på 1024 mb? Jag vill helst ha svar från de som testat själva. Vänligen skriv fullständigt namn på minnet, samt pris och inköpsplats, så har vi det en gång för alla vilka minnen man kan köpa och bästa priset.

Tack!

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-09 12:13

ja - priskrig.com skickade mig ett "powermemory" fr PQI corp... DDR-400 PC3200 - sen står det MD441GUOE på paketet oxå

Det kostade 900 för 3-4 månader sedan - dagspris 969 sek... funkar som en dans.

Ursprungligen av Wiberg:

ja - priskrig.com skickade mig ett "powermemory" fr PQI corp... DDR-400 PC3200 - sen står det MD441GUOE på paketet oxå

Tack för svaret! Bra pris, helst klart överkomligt, någon mer?

Ursprungligen av Wiberg:

Det bör dock påpekas att priskrigs "standard"-minnen som du köpte är av varierande fabrikat från spot buy-marknaden, och att man riskerar att få noname-minnen som helt enkelt är kasserat material från riktiga tillverkare. Många sådana kan fungera helt OK, men man ska vara medveten om att det är ett lotteri när det rör sig om produkter som inte lever upp till originaltillverkarens kvalitetskrav.

Jag brukar annars rekommendera Kingstons PC4200-minne på 1 GB som just nu kostar 990 pix på komplett.se. Det är ett riktigt, kvalitetstestat minne med livstids garanti, så man slipper ta några risker. 20 kronor är inte mycket pengar, och jämfört med ett slumpmässigt valt spot buy-minne är det synnerligen välinvesterade pengar.

Citat:

Jag brukar annars rekommendera Kingstons PC4200-minne på 1 GB som just nu kostar 990 pix på komplett.se. Det är ett riktigt, kvalitetstestat minne med livstids garanti, så man slipper ta några risker. 20 kronor är inte mycket pengar, och jämfört med ett slumpmässigt valt spot buy-minne är det synnerligen välinvesterade pengar.

Låter ju mums! Men ska man köra med 4200 i en Mac Mini? Funkar allt från 3200 till 4800?

Jag hittar inte PC4200 för DDR1 på komplett? Jag hittar bara ett DDR2 PC4200 på komplett som kostar 990 kr. Jag har för mig att jag har läst att man inte ska ha DDR2 i Mac Mini?

Ursprungligen av lepra_macintosh:

Jag hittar inte PC4200 för DDR1 på komplett? Jag hittar bara ett DDR2 PC4200 på komplett som kostar 990 kr. Jag har för mig att jag har läst att man inte ska ha DDR2 i Mac Mini?

Jag har också fått för mig att de inte passar pga det är 240-pin. Sk man inte ha 184-pin i minin?
Eller så har jag helt fel och både passar... nån som vet?!

• Oregistrerad
  • 2005-11-15 12:12

Kass mottagning på Airporten efter installation av minne

Jag installerade 1 gig efter konstens alla regler (www.pbfixit.com) på min mac mini och hade lite mer problem än vad det såg ut på bilderna... det var ingen barnlek att få loss enheterna och sen att få tillbaka allt. Bluetoothsladden lossnade och ville sen inte fästa igen utan jag fick "lura" den genom att fästa den lite löst och sen föra tillbaka den överliggande enheten. Som tur var funkade det efter ihopsättning. Det som däremot förbryllar mig lite är att jag har fått jättedålig mottagning på airporten? Vad kan detta bero på? Hade alltså 5 av 5 pinnar på mottagningen men efter installation har jag bara 2. Efter uppvaknande från vila kan den ibland inte ens hitta nätverket? Har en Airport Express.

Någon som råkat ut för något liknande?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-15 12:49
Ursprungligen av hawknew:

Jag installerade 1 gig efter konstens alla regler (www.pbfixit.com) på min mac mini och hade lite mer problem än vad det såg ut på bilderna... det var ingen barnlek att få loss enheterna och sen att få tillbaka allt. Bluetoothsladden lossnade och ville sen inte fästa igen utan jag fick "lura" den genom att fästa den lite löst och sen föra tillbaka den överliggande enheten. Som tur var funkade det efter ihopsättning. Det som däremot förbryllar mig lite är att jag har fått jättedålig mottagning på airporten? Vad kan detta bero på? Hade alltså 5 av 5 pinnar på mottagningen men efter installation har jag bara 2. Efter uppvaknande från vila kan den ibland inte ens hitta nätverket? Har en Airport Express.

Någon som råkat ut för något liknande?

Ett råd, följ inte pbfixits guider när det gäller Mac minin, dom tar helt onödiga omvägar till allt..

Varför i hela friden ta bort "enhetsmodulen" för att byta minnet?

Helt absurdt...

• Oregistrerad
  • 2005-11-15 13:08
Ursprungligen av bogg:

Ett råd, följ inte pbfixits guider när det gäller Mac minin, dom tar helt onödiga omvägar till allt..

Varför i hela friden ta bort "enhetsmodulen" för att byta minnet?

Helt absurdt...

Ja... jag förstod det försent...
Det såg lite konstigt ut!

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-11-15 13:20
Ursprungligen av hawknew:

Ja... jag förstod det försent...
Det såg lite konstigt ut!

Öppna igen, och tryck fast antennkontakten HÅRT..

se om det blir bättre där..

ett annat exempel på pbfixits mini guiders hemskhet är när man ska byta optiska enheten och dom tycker att man ska skruva bort hårddisken också

• Oregistrerad
  • 2005-11-15 16:38
Ursprungligen av bogg:

Öppna igen, och tryck fast antennkontakten HÅRT..

se om det blir bättre där..

ett annat exempel på pbfixits mini guiders hemskhet är när man ska byta optiska enheten och dom tycker att man ska skruva bort hårddisken också

Kanske borde testa det... Bävar lite för att öppna den lilla snabbmatsburken igen... *suck*
Var så glad att bt-sladden fastnade som den skulle! Man får vara glad för det lilla!

Jag har nu lyckats hitta att det finns 2 märken som ska vara leverantörer till Apple. Dessa är Samsung och Crucial. Så de ska funka oavsett (om jag förstått det rätt). Så vill man vara säker så bör man väl ta dem. De billigaste utav dessa som finns att hitta på pricerunner är:

Crucial:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=123472&cks=ASS&assoc=9AC137BE-9688-494E-BA13-74A15260DF1C

Samsung:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=36625&ref=Pricerunner&tduid=784fb51b7d41919dcda6f59cf2b1ca55

Detta borde väl sätta allt utom tvivel. Sen går det ju att chansa med no-namesmärken, något jag gjorde ofta med min PC och det funkade alltid utmärkt och kommer säkert att göra det med macen också. Men jag vill vara 99% säker så det får bli ett utav dessa. Förmodligen ett Samsung p.g.a. det lägre priset.

Ändrar rubriken (från 'En gång för alla! Minne.') enligt följande:

http://www.99mac.se/forum/announcement.php?f=3

Mod

Hur många minneskortsplatser finns det på minin egentligen?

• Medlem
  • Nacka
  • 2005-11-16 16:03

1

(Här laddar man för ett kärnfullt svar och får reda på: Meddelandet du har skrivit in är för kort. Du måste skriva minst 5 boksväver för att meddelandet skall bli godkänt. He he)

1
Bevaka tråden