Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är skillnaden mellan DV-cam och miniDV?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 15:58

Jag undrar vad som är skillnaden mellan dv-cam och miniDV, vad jag sett så kan DV-cam ta både några egna DV-cam men också miniDV band. På miniDV manden rymms det hälften så mycket.
Som jag fattat det är DV-cam bättre kvalite? är det högre upplösning eller vad?

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-16 16:50

http://www.taperesources.com/mini_dv_tapes.html
Can I use the DVCAM tapes in my consumer miniDV camcorder?

There should be no issues as the only difference is the quality of the tape. The cassette shape is exactly the same. Panasonic has brought out a MQ Master tape to rival the DVCAM, and it is a miniDV tape. Also, because DVCAM cameras run faster than miniDV cameras, the PDVM-32N actually records 48 minutes and the PDVM-40N records 60 minutes in a miniDV Camera.

Note that most miniDV cameras only fit smaller shell DVCAM tapes
.
.
.
DVCAM - The Ultimate Mini DV Tape

Looking for the ultimate miniDV Tape... you should be using Sony's DVCAM Tape. Why DVCAM? Because it is pro media for both DVCAM and mini DV cameras. Why is it better .

Lower Dropout Rate
DVCAM media has a 50% lower dropout rate, and a 4-5x improvement in error rate margin. The chart below clearly shows that the dropout rate of DVCAM is significantly lower than DV.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 17:38

Sen det ända som är bättre är att det är mindre fel på inspelningen men ingen bättre kvalite

  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 18:56

Personligen skulle jag definiera färre drop outs som bättre kvalitet.

DVCAM el. miniDV

Jag skulle vilja säga så här:

DVCAM banden är precis som sagt tidigare mer PRO än Mini Dv.
Men DVCAM fungerar bäst i Sonys kameror, gäller även miniDV kameror.
Därmed inte sagt att det inte funkar, har bara upplevt en del fel med de banden i icke Sony kameror...Detta gäller även stora PRO kameror som brukar vara väldigt förlåtande på olika band märken.
(Jag pratar nu uteslutade om de små DVCAM banden då jag tror mig veta att du har en kamera som endast kan ta band av "miniDV storlek...)

Jag anväder själv miniDV till jobbets stora kameror och det funkar bra, dock föredrar jag stora DVCAM band för de tål mer och går att använda flergånger, men någon skilnad i bilden blir det inte. (förmodligen kan någon tekniker se det på sitt ociliskop men varken jag eller tittaren ser någon skillnad...)

Så om du har en miniDV kamera så gör man klokast i att använda miniDV band. Det som DVCAM är bättre på kommer du inte att märka ändå på en konsumetkamera.
Det enda du kommer att märka är hållet i din plånbok som blir lite större om du köper DVCAM...samt att själva foderalet brukar vara lite finare

De bästa miniDV banden är Sonys(tålighet och "antal-fel"), som såklart oxå är dyrast. Jag anväder Fuji och det går så bra så bra.
Men för det mesta är det inte så stor skillnad om du anväder det för privat bruk...det viktigast är att inte använda banden för många gånger helt enkelt.

Ha det bra och lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2005-11-16 22:54

Jo, färre drops är väl bättre kvalite, men om man skulle ta ett klipp där det inte finns några drops
är det alltså ingen skillnad? Drops är det fyrkanter som brukar dyka upp?

Ursprungligen av ohls:

Jo, färre drops är väl bättre kvalite, men om man skulle ta ett klipp där det inte finns några drops
är det alltså ingen skillnad? Drops är det fyrkanter som brukar dyka upp?

Dropouts sa man förr om de fel som uppkom på Betaband dvs när tekniken var analog.

Men visst, man kan kalla de "fyrkanter" som dyker upp när ett digitaltband får en bandskada för dropouts.

Hursomhelst, det hänger inte på bandet om det blir bra bilder, det hänger på fotografen
Folk har en tendens att bli lite för mycket teknikintresserade...

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-11-16 23:39

DV är DV oavsett om man lagrar det på ett miniDV-band eller ett DVcam-band. Det är alltså indentisk digital information och komprimeringsalgoritm - DV-standarden.

DVcam-band har en annan metallsammansättning och metallagret är dessutom tjockare och man har bemödat sig om att limma fästa metallkornen bättre än på miniDV-band som verkligen inte är speciellt beständiga. För arkivering duger egentligen ingenting, men Panasonics DVCpro-band ska visst vara bäst...men då talar vi proffsgrejer.

En del stoppar aldrig i ett miniDV-band i sin DVcam-kamera (som fixar både DV och DVcam) därför att miniDV-band slaggar igen deras bildhuvuden säger dom. Jag tror dom...men då talar vi nog om mååånga timmars körning. Nå - kornen sitter fast dåligt på miniDV-band, men tillverkningsprocessen är mycket rationell och billig.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 12:05

Hursomhelst, det hänger inte på bandet om det blir bra bilder, det hänger på fotografen

Men fotografens bilder påverkas mycket av bandstandarden. En MiniDV-tape med en massa digitala dropouts gör inte hans fina material rätt direkt

Ursprungligen av Erik.dv:

Hursomhelst, det hänger inte på bandet om det blir bra bilder, det hänger på fotografen

Men fotografens bilder påverkas mycket av bandstandarden. En MiniDV-tape med en massa digitala dropouts gör inte hans fina material rätt direkt

Jo det är ju sant men "en massa" dropouts har jag då aldrig fått... miniDV tekniken är väldigt bra om man sköter sina grejer

  • Medlem
  • Örebro
  • 2005-11-17 15:23

Jag har inte ens sett ett DVCAM band på 2-3 år så jag ska kanske inte säga för mycket. MEN, om man ser till pris så kostar DVCAM så mycket att det är svårt att sträcka sig efter dom. Innan jag började skriva kollade jag priserna på macoteket. Jag fick ont i magen bara av se dom.
195 + moms!!!!!!
Men tycker man att det är ok, så varför inte?

/dodo

1
Bevaka tråden