Jag skulle vilja säga så här:
DVCAM banden är precis som sagt tidigare mer PRO än Mini Dv.
Men DVCAM fungerar bäst i Sonys kameror, gäller även miniDV kameror.
Därmed inte sagt att det inte funkar, har bara upplevt en del fel med de banden i icke Sony kameror...Detta gäller även stora PRO kameror som brukar vara väldigt förlåtande på olika band märken.
(Jag pratar nu uteslutade om de små DVCAM banden då jag tror mig veta att du har en kamera som endast kan ta band av "miniDV storlek...)
Jag anväder själv miniDV till jobbets stora kameror och det funkar bra, dock föredrar jag stora DVCAM band för de tål mer och går att använda flergånger, men någon skilnad i bilden blir det inte. (förmodligen kan någon tekniker se det på sitt ociliskop men varken jag eller tittaren ser någon skillnad...)
Så om du har en miniDV kamera så gör man klokast i att använda miniDV band. Det som DVCAM är bättre på kommer du inte att märka ändå på en konsumetkamera.
Det enda du kommer att märka är hållet i din plånbok som blir lite större om du köper DVCAM...samt att själva foderalet brukar vara lite finare
De bästa miniDV banden är Sonys(tålighet och "antal-fel"), som såklart oxå är dyrast. Jag anväder Fuji och det går så bra så bra.
Men för det mesta är det inte så stor skillnad om du anväder det för privat bruk...det viktigast är att inte använda banden för många gånger helt enkelt.
Ha det bra och lycka till!