Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Val av ljudkort runt 1000:-?

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-09-23 16:48

Har starkt börja fundera på att investera i ett nytt ljudkort till G5an men jag har ingen aning om vad som är bra osv. har blivit rekomenderad att titta på Audiophile 2496 eftersom det ligger i rätt prisklass. Som fattigstudent har man ju itne råd att slänga ut så mycke pengar
Det enda som jag egentligen känner jag behöver är väl 2-3 ingångar så man kan koppla in gitarren och en mikrofon. Är det någon som har något förslag på ett bra kort eller vet vad man absolut bör passa sig för?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-10-20 12:33

Jag kör med 2496'an

Ursprungligen av TECHNIC:

Har starkt börja fundera på att investera i ett nytt ljudkort till G5an men jag har ingen aning om vad som är bra osv. har blivit rekomenderad att titta på Audiophile 2496 eftersom det ligger i rätt prisklass. Som fattigstudent har man ju itne råd att slänga ut så mycke pengar
Det enda som jag egentligen känner jag behöver är väl 2-3 ingångar så man kan koppla in gitarren och en mikrofon. Är det någon som har något förslag på ett bra kort eller vet vad man absolut bör passa sig för?

Tjena!

Jag kör med Audiophile 2496, och jag kan säga att jag är mycket nöjd.
Antalet ingångar är väl egentligen inget problem om man vill sitta hemma och spela in?

Koppla ett mixerbord innan om du promt måste köra gitarr och mic samtidigt, annars spela in ett spår i taget bara. Det är iofs alltid smidigt att ha ett mixerbord mellan. Jag har ett ganska billigt från Tapco (dotterbolag till Mackie), det kostade strax under tusenlappen.

Om du vill ha fler ingångar så blir det nog större prislapp oxå, iaf om du vill ha bra kvalitet.

Kör man på ren glädje kan man ju alltid använda en griffin imic. Eller varför inte inbyggda ljudkortet? En schysst micpreamp så att man kan koppla in lite finare mic på line-in går väl på en 500-1000 kr. Gitarr brukar funka fint att köra via samma burk. E-mu har ett kort som är i ungefär samma prisklass som audiophilen annars. Har fått mycket fina recensioner, vet inte vad det heter bara...

M-audio Fasttrack? Iofs ingen phantommatning, men preamp och lagom pris +24/96.

Sök på forumet också, ämnet har varit uppe (många) gånger tidigare.

Har iofs ett m-audio mobilepre som du skulle kunna få köpa för en tusing om du känner för det... kostade 1600 nytt. Kolla begagnatmarknaden också, musikaffärer kan ha bra grejer som de inte fått sålda, osv...

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-10-24 13:35
Ursprungligen av irrelogical:

M-audio Fasttrack? Iofs ingen phantommatning, men preamp och lagom pris +24/96.

Är det Usb-varianten? då måste jag å det bestämdaste avråda, jag hade den förut men lämnade direkt tillbaka den till affären. Skitdåligt ljud och en skrämmande dålig latency =/

  • Oregistrerad
  • 2005-10-24 13:55

Tack för tipsen och svaren
Jag kör med det interna ljudkortet nu med micen/gitarren först kopplad via preamp. Det fungerar bra så länge man spelar in ett spår i taget. Men eftersom jag föredrar att ha allt på olika spår när man mixar så kan det ta rätt lång tid osv. därför jag skulle vilja ha något med flera ingångar i datorn. Jag ska nog ta en titt på att investera i ett mixerbord, det är ju alltid bra att ha. E-mu korten har väl inte support för mac? kan ha fel men det va det jag fick höra senast jag va in i en musikaffär och frågade.
Kom på en sak. Kan man använda ett extern ljudkort tex mobile-pre och använda dom ingångarna ochsedan koppla in min preamp till det interna kortet och använda det samtidigt? det skulel vara helt perfekt för då har jag väl 3 ingångar till dator
Ska titta lite närmare på mobile-pre och se om det är något som skulle kunna vara av intresse för mig.

Om du kan använda flera ljudkort samtidigt beror ju helt och hållet på programmet som du använder vad jag vet. Sen har du ju stereo in. Alltså kan du spela in två olika spår samtidigt (i mono). Fler ljud än två kan vara lite jobbigt att åstadkomma för en person (om man inte mickar trummor eller liknande), dessutom så får du ju stereo ut från mixerbordet!

Regel #1: Köp inte mer grejer än vad du behöver! Jag har själv gjort det. Det svider när man får reda på vilka grejer man egentligen skulle köpt, och hur roligt man hade haft med dem...

Så köper du ett mixerbord så behöver du inget extra ljudkort (om du inte vill ha den extra kvalitén). Mixerbord är också en bra-att-ha-grej (speciellt om man pysslar med livespelningar och liknande). Det ger en helt annan kontroll med rattar och reglar istället för musknappar och tangentbord. En midi-kontroller kan dock råda bot på detta.

Till råga på allt så har jag hört att det ska ge ett mycket skönare och naturligare ljud om man använder analoga prylar som mixerbord, effektburkar, osv... Det är ju iofs en smaksak, men ljudet blir ju helt klart mera "levande".

Och nu finns det också ett firewire-ljudkort för 915kr !
http://www.behringer.com/FCA202/index.cfm?lang=ENG

(bra eller dåligt vill jag inte uttala mig om.. men som alltid är det säkert så att man får vad man betalar för..)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-28 01:06

G5'ans ljudkort är riktigt bra, det igenkliga problemet är ju kanalerna. Antingen köper du dig mixerbord (har jag) eller annat ljudkort. Se dock till o köpa nya audiophile modellen som stödjer G5'an.

  • Oregistrerad
  • 2005-10-29 20:28

Jag ser över vad jag behöver och inte. 915kr för ett firewire kort är ju enormt bra! Får leta och se om någon hunnit testa det på nätet än. Kom på en sak... om jag köper en mixer och kopplar guran på en port och lägger allt ljud till vänster sedan kopplar in en mic och kör allt det ljudet åt höger, kan man få det på olika spår in i datorn, dvs höger och vänster kanal skiljda?

Ursprungligen av TECHNIC:

Kom på en sak... om jag köper en mixer och kopplar guran på en port och lägger allt ljud till vänster sedan kopplar in en mic och kör allt det ljudet åt höger, kan man få det på olika spår in i datorn, dvs höger och vänster kanal skiljda?

Ja, det går men det beror på vilket inspelningsprogram du använder (i t ex Cubase som jag använder går det bra). Men även om du inte kan spela in på två separata kanaler så går det ju alltid att splitta stereospåret till två monospår i efterhand.

Vågar inte uttala mig om kvaliteten, men vill du ha ett internt kort så finns ESI:s juli@ för omkring 1.500:- ink, senast jag kollade. Två kanaler in och två ut. Man väljer själv om det ska vara tele- eller rca-kontakt genom att vända på ena halvan av kortet.

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=43&page=2

De har tydligen kommit med ett nytt kort också, Maya44. http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=62

Ursprungligen av ohennig:

Vågar inte uttala mig om kvaliteten, men vill du ha ett internt kort så finns ESI:s juli@ för omkring 1.500:- ink, senast jag kollade. Två kanaler in och två ut. Man väljer själv om det ska vara tele- eller rca-kontakt genom att vända på ena halvan av kortet.

http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=43&page=2

De har tydligen kommit med ett nytt kort också, Maya44. http://www.esi-pro.com/viewProduct.php?pid=62

Juli@ har jag hört massor med gott om, men Maya44 kan väl inte vara så nytt? Har för mig att det har funnits ett tag. Iofs så kan de ha släppt en ny version av det...

Lösningen med mixerbord kopplat till det interna ljudkortet hade jag gått på (om jag bara hade haft ljudingång, grrr...iBook).

Jag har inte hundra koll på eftermarknaden, men det känns som att man får mer för ett bra mixerbord än för ett bra ljudkort. (Pris)utvecklingen på ljudkort går fort...

Ursprungligen av irrelogical:

Juli@ har jag hört massor med gott om, men Maya44 kan väl inte vara så nytt? Har för mig att det har funnits ett tag. Iofs så kan de ha släppt en ny version av det...

Jag kan missta mig, men jag tyckte att det låg under nyheter på esi:s sida.

Ursprungligen av ohennig:

Jag kan missta mig, men jag tyckte att det låg under nyheter på esi:s sida.

My Bad, det är en ny version! Kortet jag kommer ihåg är helt klart inte lika bra.

Förlåt!

  • Oregistrerad
  • 2005-10-30 19:21

Har bestämt mig för att köra på ett mixerbord. ska gå till en musikaffär och köpa ett imorgon. något tips på ett som funkar bra? kör väl på ett med 6 kanaler skulle jag tro. tack för alla tips

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-10-31 02:58

Hm...personligen kör jag med Alto S-6 och kan inte rekomendera det tyvär. Fantom matning påslaget resulterar i knorr på Tele ingången under någon av XLR ingångarna.
Ena volym ratten känns lös.
Saknar möjlighet att skicka flera knanal strippar till en egen ennsam kanal som man kan styra volymen på alla på.
Ganska fult.

Sattsa på minst 8 kanaler...låter mkt, men du kommer behöva det! Trodde inte jag behövde 6 men ack så fel man kan ha...

  • Oregistrerad
  • 2005-10-31 10:54

Ah, hade nog blivit ett Alto S-6 om jag inte vetat om det här, tack! Ska kolla vad som säger i butikerna. Kan någon behringer 8 kanalig vara något?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-01 00:18

Va in på estrad idag och skulle handla en mixer. Hörde runt lite där och han som jobbade där rekomenderade varmt en blend6 mixer vilket jag tror skulle passa mig perfekt ( http://www.tapcoworld.com/products/blend6/index.html ). Tyvär hade han ingen hemma eftersom han sålde den sista förra veckan, men i slutet av den här veckan så kommer man nog ha en i handen någon som testat en sådan eller har andra erfarenheter av mackie mixerbord? kort sagt. är det värt de extra hundringarna eller ska man köra på ett billigare phonic mixerbord..blend6 gick på ca 1000:- medans phonic gick på 700:- tror jag

Ursprungligen av TECHNIC:

Va in på estrad idag och skulle handla en mixer. Hörde runt lite där och han som jobbade där rekomenderade varmt en blend6 mixer vilket jag tror skulle passa mig perfekt ( http://www.tapcoworld.com/products/blend6/index.html ). Tyvär hade han ingen hemma eftersom han sålde den sista förra veckan, men i slutet av den här veckan så kommer man nog ha en i handen någon som testat en sådan eller har andra erfarenheter av mackie mixerbord? kort sagt. är det värt de extra hundringarna eller ska man köra på ett billigare phonic mixerbord..blend6 gick på ca 1000:- medans phonic gick på 700:- tror jag

När prisskillnaden är så liten så är det bara att köpa. Mackies större modeller är inte alls lika prisvärda.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-11-08 14:10
Ursprungligen av TECHNIC:

Va in på estrad idag och skulle handla en mixer. Hörde runt lite där och han som jobbade där rekomenderade varmt en blend6 mixer vilket jag tror skulle passa mig perfekt ( http://www.tapcoworld.com/products/blend6/index.html ). Tyvär hade han ingen hemma eftersom han sålde den sista förra veckan, men i slutet av den här veckan så kommer man nog ha en i handen någon som testat en sådan eller har andra erfarenheter av mackie mixerbord? kort sagt. är det värt de extra hundringarna eller ska man köra på ett billigare phonic mixerbord..blend6 gick på ca 1000:- medans phonic gick på 700:- tror jag

Jag har precis den mixern hemma, och jag kan säga att jag är grymt nöjd med den!
Köpte den på nån mindre affär på sveavägen för 900-1000kr nånting.

  • Oregistrerad
  • 2005-11-09 16:49
Ursprungligen av Xeshm:

Jag har precis den mixern hemma, och jag kan säga att jag är grymt nöjd med den!
Köpte den på nån mindre affär på sveavägen för 900-1000kr nånting.

Har läst lite om blend6 nu och det verkar riktigt bra. Inte så enormt dyrt 995:- skulle det gå för, lite dyrare än de billigaste behringer maxarna men det är det värt. Jag gick och skulle köpa en förra vecakn..men de hade inte mixerbordett kvar hemma..och det var slut på huvudlagert (4sounds) så det skulle ta flera veckor innan det skullle kunna vara inne igen.
Någon som vet något ställe på nätet man kan beställa ifrån?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-11-09 20:59
Ursprungligen av TECHNIC:

Har läst lite om blend6 nu och det verkar riktigt bra. Inte så enormt dyrt 995:- skulle det gå för, lite dyrare än de billigaste behringer maxarna men det är det värt. Jag gick och skulle köpa en förra vecakn..men de hade inte mixerbordett kvar hemma..och det var slut på huvudlagert (4sounds) så det skulle ta flera veckor innan det skullle kunna vara inne igen.
Någon som vet något ställe på nätet man kan beställa ifrån?

Jag köpte min på musikpunkten http://www.musikpunkten.se/

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-12 07:27

Personligen skulle jag defentivt rekomendera dig att köpa en mixer med iaf 8 kanaler och en extra kanal bus eller vad man kallar det. D.v.s möjlighet att skicka tx.e kanal 3, 4 och 5 till kanal 6. Bra om man ska mica upp tx.e trummor.
Personligen har jag nu bara en utgång kvar på mixern...räknade defentivt inte med det ifrån början.
Valet står om man ska använda den utgången till gitarr eller extra mic...helst skulle jag vilja ha 3-4 ingångar till. Har dock funderat lite på att köpa sig en extra identisk lika dan mixer och nytt ljudkort. Låter mysko, men tror det kan vara ett rätt bra alternativ i mitt sammanhang då jag inte bara har instrument inkopplade till mixern. (just nu MD'n tx.e, får jag TV kort kommer PS2'an åka in där med...snart blir det nog Xbox och då kommer den självklart dras via...du gissade rätt...mixern! Bara där ryker faktiskt 6 kanaler om man ska ha allt stereo!)
Så, vad du än gör...köp dig INTE 6 kanaler! sattsa på MINST 8'a ifall du vill kunna växa i din mixer.
När du väl säljer mixern får du nämnligen inte spec mkt för den om det en 6 kanalare...^^

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-11-14 15:36

men..

om man köper mixern för en tusenlapp. så spelar ju inte andrahandsvärdet någon större roll..

och en mixer med fler spår kostar ju oftast mer pengar än en med färre..

men det beror som sagt på vad man ska ha den till, själv kör jag gitarr, trummaskin och en mick.. sällan man behöver köra så många fler kanalen samtidigt i en hemmastudio?

  • Oregistrerad
  • 2005-11-17 16:11

Jag kommer än så länge inte mehöva mer än 6kanaler, vet inte vad jag ska fylla alla med än. Lär inte ska sälja det på några år om det ens blir så att man säljer det så andrahansvärdet spelar ingen roll för mig. Skulle jag behöva fler kanaler om något år så blir det kanske en ny mixer men eftersom jag inte tror jag kommer behöva mer så kör jag på en 6kanalers. Det är så pass stor skillnad i pris så det känns inte värt att leva på nudlar några veckor extra för 2 kanaler extra.

1
Bevaka tråden