Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fungerar inte GIMP?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har laddat ner Gimp (bildprogrammet) till Tigern. Kravet är att X11 skall vara installerat på datorn, vilket redan är gjort. Jag får däremot inte Gimp att fungera på datorn...

Vad jag gör är säkert helt fel:
1) Jag har placerat Gimp.app i programmappen
2) Öppnar Gimp.app
3) Gimp ger meddelandet: "Cashing Fonts"
4) Därefter står det: "Faild to start X11"

Någon som vet vad man bör göra?

...med tangentbordet i hand...
//David

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 19:32

Har du X11-servern igång när du öppnar programmet, d.v.s har du startat X11?

Nej, det har jag inte. Trodde alla processer startar automatiskt om man klickar på gimp.app. Hur startar man i så fall X11:an?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 21:28
Ursprungligen av alfacat:

Nej, det har jag inte. Trodde alla processer startar automatiskt om man klickar på gimp.app. Hur startar man i så fall X11:an?

Dubbelklicka på dess symbol bara, precis som vilket annat objekt som helst

Jo, fast jag vet inte var X11:an ligger placerad i katalogstrukturen på datorn. Den tycks i alla fall inte ligga i programmappen

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-11-17 21:46

X11.app borde ligga i Program>Verktygsprogram

det gör den tyvärr inte trots att jag installerat X11:an på Tigern

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-17 22:53
Ursprungligen av alfacat:

det gör den tyvärr inte trots att jag installerat X11:an på Tigern

X11 lägger sig i programmappen om det finns ...
Eftersom GIMP säger att det saknas och du inte kan hitta det, är det antagligen inte installerat ordentligt.

Som Desolator sa alltså: Installera om X11 hjälper nog.

lättast är om du installerar Fink och sen drar hem Gimp genom den så slipper du fixa med X11 i lika stor utsträckning.

Eller.. gör en spotlight sökning på x11. Hittar den inte det någonstans så är nog en reinstall av x11 i sin ordning...

• Oregistrerad
  • 2006-05-10 22:38

Nyss hämtat och installerat Gimp med Fink, men när jag ska starta det får jag bara meddelandet: Gtk-WARNING **: cannot open display:

Vad är det för fel?

*edit*

Läste runt lite och förstod att när man installerar via Fink så måste man "bygga" själv och där går gränsen för det lilla jag kan..:P
Hittade Gimp.app testar det istället..

Senast redigerat 2006-05-10 22:54
Ursprungligen av kato:

Nyss hämtat och installerat Gimp med Fink, men när jag ska starta det får jag bara meddelandet: Gtk-WARNING **: cannot open display:

Vad är det för fel?

Du försöker starta det inifrån Terminal.app när du ska starta det inifrån X11 i stället. Alternativt kan du göra så här för att kunna starta inifrån OS X-terminalen:

export DISPLAY=':0.0'

Jag installerade X11 från min OSX installations-cd. GIMP fungerar nu utmärkt, utan några som helst problem.

Edit: Jag har en ny intel-iMac. På skivan låg OS 10.4.4.

1
Bevaka tråden