Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Terminalprogram (seriell port?)

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2005-11-21 00:19

PC-kompisen styr sin pelletsbrännare från PCn gm ett terminalprogram och seriell port. Han menar att det borde gå från Macken. Finns det ngt lämpligt program? Vore trevligt att styra och kolla min brännare från min G3 OS9.2.

Antar att du inte vill programmera från scratch, men här finns en guide i alla fall... Men jag hittade två program som kan vara intressanta:
SerialPort SA
Serial Toolkit for 4D

• Medlem
  • Varberg
  • 2005-11-21 00:53

Om det enda du behöver är ett terminalprogram borde ZTerm funka.

• Medlem
  • 2005-11-21 14:51

Tackar för tipsen. Återkommer om jag stöter på problem och det brukar man ju göra. Det finns alltså ett färdigskrivet styrprogram. Jag behöver bara gå in och kolla värdena och ev. justera ngt. Idag kan jag göra det på en gammel-PC.

Behöver du serieport så kan du skaffa denna:
http://www.dustin.se/dacsaportal/?ProdID=5010031619

Drivrutiner för OS9 och OSX finns här:
http://www.aten.com/

Produkten heter UC-232A hos Aten som tillverkar den.

• Medlem
  • 2006-01-10 16:23

Har kopplat in på modemporten med en seriell till Mini-din 9? ZTerm får för mycket felkoder eller vad det är. OSAX begriper jag nte ens hur jag ska starta. (man är för oslug). Ngt tips? Vore kul och slippa plocka fram den gamla Chiconyn från Lap Power var gång pannan ska justeras.

- Kompisen som är slugare än jag kom och ställde in ZTerm. Och fram kom panninformationen! Nu ser jag klocka. Panntemp. Temp. på vattnet till elementen. Om brännaren eldar eller vilar. Den eldar mellan 55-71 grader. Sedan går det att ställa in div. funktioner, matningsintervall etc. Kul att det fungerar nu.

Senast redigerat 2006-01-12 14:43
1
Bevaka tråden