Tjänsten Mobilt Bredband kan vara en kombination av wlan och 3G. Har man trådlöst i datorn behöver man bara ha 3G-funktion på kortet, i annat fall får man ha både trådlös och 3G-funktion på kortet. Två olika kort att välja mellan alltså.
I Telias fall köper man den ena typen av kort och tecknar två dataabonnemang, Telia Connect för trafik via 3G / gsm samt Telia HomeRun för trafik via WLAN.
Ur deras info: "Finns WLAN där du befinner dig väljer Telia Connect att koppla upp sig mot det. Då surfar du med bredbandsfart via Telia HomeRun – upp till 11 Mbit/s på utvalda platser som flygplatser, hotell, caféer och vägkrogar. Med Telia Connect surfar du via 3G och får då upp till 384 kbit/s i överföringshastighet. … Finns inte 3G-täckning övergår du till att surfa i gsm-nätet."
Tillbaka till min ursprungsfråga ifall det gick att använda på en bärbar dator utan PC Cardplats. Svar: Ja, det verkar så. Har nu hittat ett sätt att koppla ihop ett dylikt PC Card med en iBook utan PC Cardplats, åtminstone i teorin (…). Först en kortläsare till datorns USB-port, i den sätter man "Compact Flash to PCMCIA Adapter Converter" (zebramedia.com) och ytterst 3G-kortet.
För stor osäkerhetsfaktor för att göra iordning en sådan abbrovinsch åt någon annan än mig själv, dock, så jag är fortfarande intresserad av att köpa ett begagnat USB-modem, fungerande i OS X. Alternativt vill jag ha ett fungerande modem från en avliden/slaktad iBook 700 MHz el liknande.