Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Starta tidning - gratis program?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 20:25

Jag arbetar just nu med uppstartandet av en tidning på det universitet jag går på. Pengamässigt är det i stort sett obefintligt (de få kronor vi har kommer att gå till tryckeriet) så jag skulle behöva lite tips på programvaror.
Pagemaker är ju det ultimata men det kostar ju därefter (7000:- nånting va) så jag tänkte kolla om det finns något freeware program som är till för att designa en tidning. Bildredigeringen ska inte vara något problem, Photoshop finns tydligen på skolans datorer, men det är just redigering av tidning i form av artiklar m.m. som är ett stort problem.

Tacksam för all hjälp jag kan få!

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 20:29

Vem har sagt att PageMaker är det ultimata? Det är ju ett avlivat program.

• Oregistrerad
  • 2005-11-24 20:40
Ursprungligen av Konrad:

Vem har sagt att PageMaker är det ultimata? Det är ju ett avlivat program.

Jahapp! ja jag har ingen direkt koll...

PageMaker för OS9 är lysande för er studenttidning med mindre ekonomi. Här har ni ett helt mjukvarupaket samt datorer för 1000:-
http://www.blocket.se/view/6333827.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Finns säkert billigare

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 20:53
Ursprungligen av Randall:

PageMaker för OS9 är lysande för er studenttidning med mindre ekonomi. Här har ni ett helt mjukvarupaket samt datorer för 1000:-
http://www.blocket.se/view/6333827.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Finns säkert billigare

Det är ju kanon för skoltidningsredaktionen!
Billigare går nog inte att hitta.
Det är bara att slå till.

• Avstängd
  • International user
  • 2005-11-24 20:36

Indesign finns väl i en skolversion? Om ni nu sitter på en skola, men det verkar ju som det.

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-24 20:47

Både ID och QXP finns i skolversioner och inget av dem är gratis, dock billigare är de kommersiella varianterna.
ID är väl att föredra eftersom "alla" använder det, annars är QXP betydligt rappare för just tidningsproduktion.

Pagemaker suger.
Kan ni inte få grejer av skolan så får ni hitta andra fiffiga lösningar på hur man kan använda proffsprogram utan att betala mycket pengar…

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 08:02

Här är ett paket med allt ni behöver inklusive suitcase, bra pris

http://www.blocket.se/view/6288905.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Quark kanske man inte ska lägga ner så mycket tid på om man inte vill bli "professionell" utan bara designa så är indesign bättre - eftersom det onekligen verkar vara fler och fler som byter till Indesign, men i detta paket får man även illustrator samt suitcase - som i mångt och mycket kan vara "ovärderligt".

Jag rekommenderar er att använda InDesign,

/Tangen

Senast redigerat 2005-11-25 08:17
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-25 08:11

Är det "proffesionellt" att stava fel till professionellt?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-25 08:16

he he, om man som jag har köttbullefingrar på morgonen...

/Tangen

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-09-25 11:12

Scribus, www.scribus.net, open source som efter lite trixande klarar det mesta. och gratis!

Skulle väl tro att de gjort sitt val redan eftersom det var 2 år sedan tråden startades.

• Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-09-25 14:02

Men varför stod den då bland nya trådar? Eller läste jag så fel?

1
Bevaka tråden