Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Xserve och Active directory med simultaneous login?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-11-24 16:50

Har följande setup: Active directory och OD xserve för Workgroup manager med användare som loggar in genom Ad och för grupp rättigheter genom WM.

När jag försöker klicka av simultaneous login i Workgroup manager för användaren så ser det ut som det är inaktiverat men så fort jag går tillbaka till användaren så är det i funktion igen.

Uppenbarligen så måste jag fixa detta på Win 2003 servern men det enda jag hittat som ordnar det är ett klient script för PC.

Är det någon som har haft detta problemt och löst det?

Tack på förhand.

Tobias

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2005-11-24 20:41

Vem autentiserar användarna? AD eller OD? Om det är AD måste ju den inställningen göras i just där. Om du gör den i OD (med WM) så lär det ju inte "fastna" eftersom (troligen) WM inte kan modifiera AD på korrekt sätt (vette sjutton hur många ändringar i AD man kan göra med WM, har aldrig provat).

Du borde kunna lösa detta med 'dsconfig -staticmap'
Jag har haft stor användning för det i liknande sammanhang, dock inte just precis detta. Det aktuella värdet verkar sparas i attributet 'MCXFlags', och det är en xml plist.

Låt mig kolla imorgon när jag sitter på min Mac igen

Återkommer...

Jag förstår inte riktigt ditt problem.
Men jag gissar vad du säger och skriver ett svar.

Ändra i AD med WGM BAD IDEA.
Been there done that.

Som jag fattar det är det AD som autentiserar användaren, synka OD och AD, låt AD vara 'master'.
Då kan du styra rättigheterna för shres på xserven med AD uppgifter.
Knyt dina klienter mot AD. Gör så att det autentiseras mot AD vid inloggning, så de får sin Kerberos ticket.
Då kan de logga in på Xserven med de uppgifterna.
Är jag ens i närheten av vad du vill uppnå?

Simultaneous login har inte med detta att göra. Det handlar om att du kan vara inloggad med samma användarnamn flera gånger.

Och slå av Shell. För du vill inte låta vem som helst logga in via ssh på servern.

Senast redigerat 2005-11-25 09:00
  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 11:22

Mattias
Jag har redan satt upp allt så som du beskriver det med AD som master och WM för rättigheter för grupper.

Problemet är som sagt att användarna för närvarande har simultaneous login från AD och det är bedrövligt ur säkerhets synpunkt. Jag vill få bort det men det enda jag hittat är ett script för PC klienterna.
När jag enbart använde OD på Xservern var det som sagt inga problem, men med AD klienterna har jag problem.

Har tyvärr inte tillgång till någon miljö att testa just nu, men detta Terminal-kommando gör att du får den inställning du vill:

dsconfigad -staticmap MCXFlags "<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<!DOCTYPE plist PUBLIC "-//Apple Computer//DTD PLIST 1.0//EN" "http://www.apple.com/DTDs/PropertyList-1.0.dt...">
<plist version="1.0">
<dict>
<key>simultaneous_login_enabled</key>
<false/>
</dict>
</plist>"

Kommandot sätter ett statiskt värde på mapningen av ett OD Attribut. Värdet behöver med andra ord inte alls finnas i AD:t.

Det jag är lite osäker på är om det räcker med denna förändring. Frågan är vem som läser värdet och styr över att man inte får logga in från flera arbetstationer? Det låter som en servergrej, eller hur?

På något sätt borde LoginWindow på den dator du loggar in, kontrollera om du redan är inloggad på en annan dator. Hur gör den det? Jag skulle gissa att den frågar Password Servern (vilket gör att du inte kan uppnå det du vill) eftersom det är den som normalt autentiserar användare i en OD-miljö. Det kan också vara AFP-servern som sköter om det. I så fall förutsätter det att man är nätverksanvändare och har sitt hembibliotek på en AFP-server som är kopplad till OD:t. Möjligtvis att Kerberos skulle kunna sköta om det, men det är mindre sannorlikt.
Det också kunna som så att servern kontrollerar mot ett datorkonto när man loggar in? I så fall måste du dels ha servern bunden till AD:t, dels hantera datorn med MCX (antingen genom att hantera Guest Computers, eller genom att skapa ett unikt datorkonto).

Kommadot ovan kanske måste köras på Mac OS X Servern, eller också på både klient och Server. Eller bara på klienten. Är osäker.

Om du vill får du gärna testa lite med kommandot ovan och återkomma!?

PS. Skulle något strula så skall det bara vara att återställa med:
dsconfigad -staticmap MCXFlags ""
Alternativt kasta filen /Library/Preferences/DirectoryService/ActiveDirectory.plist

  • Oregistrerad
  • 2005-11-25 16:10

Hej Johan

Jag tror ine det kommer fungera precis som du misstänker för OD har ingen inverkan på AD och att ändra i terminalen på maskinen borde inte trigga AD att kolla heller.

Skall testa hur som helst.

1
Bevaka tråden