Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhoto 5.0.4 - export i 72 dpi?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-11-26 01:49

Tjenixen!

Håller på och trixar lite med iPhoto. Ska exportera en del bilder för att ha på min hemsida.
Markerar dessa och väljer Dela/Exportera/Exportera Filer. Ställer in upplösning till 640x480.
Laddar upp på sidan och de ser för skräpiga ut. Efter lite klurande kom jag fram till att alla
mina bilder är i 300 dpi. Verkar som min digitalkamera alltid fotar i den kvalitén.

På hemsidan vill jag ju ha 72 dpi på alla bilder. Lyckas inte exportera i annat än 300 dpi med
iPhoto. Har provat alla möjliga varianter. Vill helst inte blanda in andra program då det skulle
bli lite osmidigt. Nått tips?

/Jens

• Oregistrerad
  • 2005-11-26 07:11

Bilder på webben bryr sig inte om hur tätt punkterna sitter (dpi). En pixel i bilden blir en pixel på skärmen. Så problemet är nog relaterat till nåt annat. Lägg upp en länk så vi kan se vad du menar!

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-26 19:02

Kör med SimpleViewer som fotoalbum på min hemsida. En kombinerad Flash och PHP-lösning.
Verkar som om problemet ligger i hur den skalar om bilderna. Kanterna blir hackiga och det
ser tråkigt ut. En bild i 640x480 ser skarp ut lokalt i datorn (i Förhandsvisning) men blir hackig
och kass i SimpleViewer.

SimpleViewer's sida http://www.airtightinteractive.com/simpleviewer/
Mitt testalbum http://www.soulnerd.com/pix/?album=Birthday

Kan det överhuvudtaget bero på 72 / 300 dpi problem?

• Medlem
  • International user
  • 2005-11-26 19:08

Felet hittat!

Verkar som om Flash grunkan väljer låg kvalité vid laddning av sidan även
fast den står på hög kvalité default. Ett klick mellan låg och hög bättrar på
konturerna i bilden avsevärt. Måste vara nån skum bugg i Flash Player.

1
Bevaka tråden