Jag har en likadan disk, den började också bete sig underligt, den liksom varvade upp fläktarna och sedan klonkade det till i den. Ett tag mountade den inte alls. Jag lät datorn stå på ett bra tag och efter en lång stund hade den mountats och jag kunde då backupa. Riktigt irriterande, den låser dessutom upp findern helt när den håller på sådär. Nu är den ivägskickad till Lacie (vilket var ett projekt i sig) på garantiärende.
Som sagt testa att bara låta datorn stå ett bra tag och låt den försöka, kanske funkar det till slut som för mig? Testa med en annan dator. Funkar inget av detta så får du göra en avvägning, om innehållet på disken är väldigt värdefullt för dig, typ 10000 privata foton osv överväg att demontera disken och köra diskarna i ett löst kabinett för att kolla om du kan backupa (kolla först om detta går, jag vet inte hur RAID 0 funkar, om filerna splittas mellan de fysiska diskarna osv). Lacie säger uttryckligen att alla data kommer att försvinna från disken vid ett reparationsärende. Är det "oviktiga" saker skicka in den om du fortfarande har garanti. Kan ju vara nätdelen i kabinettet som ballat ur och själva diskarna är som de ska. Går fläktarna osv?
Ursäkta att det blev lite långt, lycka till i alla fall!