Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Final cut pro stänger ner sig själv

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 20:17

har användt mig av final cut pro i nått år nu och har precis bytt till tiger precis och nu har final cut börjat bete sig väldigt konstigt.

alla snabbkommandon stänger ner programmet automatiskt, har provat att slänga allt som har med programmet att göra och ominstallerat det, samma problem iallafall, det är hemskt jobbigt och jag förstår inte vad det kan vara.... någon som vet ?

Får du något felmeddelande när detta inträffar?
Vilken version av FCP och vad för dator och version av tiger i övrigt?

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 21:19

nä inget felmeddelande,,, jag har en dual 1,8 g5 kör tiger 10.4 och jag kör fcp 4

vad en jag trycker i programmet så stängs det ner, tlx om jag ska plocka in film i datan så trycker jag
äpple+8 som man ska och då stänger den ner programmet..kan det vara nått med datan eller ?
har kört det som förut och då hade jag inga problem

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2005-10-11 22:14

Du kan testa med att kasta FCPs inställningar, enklast med hjälp av:
http://andersholck.com/fcprescue/

  • Oregistrerad
  • 2005-10-11 22:44

ok ok..vad gör det programmet ?
har kört det nu...å ska prova fcp igen

  • Oregistrerad
  • 2005-10-12 11:58

har kört programmet men det är fortfarande samma fel.. nu hittar den inte ens kammeran

  • Medlem
  • Jokkmokk
  • 2005-10-24 20:13

final cut stänger

Jag har samma problem. Efter lla snabbkommandon slår den ige, har fått tips om att det är fel på minneskortet, att jag borde installera om programmen, inget av detta hjälper dock. Fått något bra tips om var felet ligger

Problemet är kanske FCP 4 och Mac OSX 10.4?

Köp FCP5 eller nergradera OSX.

En ren chansning: Testa att byta tangentbordslayout till U.S Extended. Det skulle faktiskt kunna hjälpa. (Ditt trassel påminner lite om problemen med AfterEffecs som under 10.4 tappar alla snabbkommandon med den vanliga svenska tangentbordslayouten. Den snabbaste (men inte bästa) lösningen i det fallet är just att byta till U.S Extended.)

Sen låter som sagt kombinationen av FCP 4 och Tiger inte helt lyckad. 10.3.8 med FCP 4.5 eller 10.4 med FCP 5 har funkat väldigt bra för mig.

/i

ahhh nu förstår jag varför mitt After Effects 6.5 är cp.. det tappar alla snabbkommandon.. har just bytt till mac å detta var sjukt irriterande.. finns det nått lätt sätt att köra eng. tangetbor på mac (just fått min första mac så kan inte mtk om sys. inställningar)

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2005-11-28 18:59

har samma problem, är det för att man kör fc 4 på tiger? jag kör express.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-28 22:56

FCP 4.5 med Tiger funkar fint om man kör en Clean install av FCP 4.5 ovanpå tiger tror jag (jag körde i vart fall det ett tag).

Vad gäller After Effects så är det sjukt irriterande bugg i det som gör att visa tangentbordsuppsättningar INTE funkar med det och Tiger. Det är en känd bugg hos Adobe dock (löses nog inte förrän After Effects 7 kommer). Lösningen är:

- Gå till system inställningarna och välj "INTERNATIONELLT"
- Välja där "Indatameny"
- I tangentbordslayouter väljer du "Swedish Pro" samt "USA"
- Bocka för "Använd en indatakälla för alla dokument" samt "Visa indatamenyn i menyraden"

Nu kan du snabbt byta tangentbordsuppsättning i menyraden. Det funkar även att byta tillbaka till Svensk uppsättning så länge du inte är i After Effects (skriva texter i ett text-dokument och sedan copy & paste för att så å,ä och ö exempelvis).

  • Medlem
  • Östersund
  • 2005-11-28 23:41

Personligen så tror jag att det är nåt med FCP 4.5, tiger och G5:or. Läs min tråd längre ner. Höll på att bli fullständigt galen och switcha till PC och Avid när jag i ett sista desperat försök installerade FCP 5 och...voila! Helt plötsligt fungerar den förbannade burken!

På min Powerbook har det dock gått alldeles utmärkt med FCP 4.5 och tiger.

Hoppas det löser sig!

// Jocke

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 01:00

Jo, FCP 4.5 och Tiger är lite "risky" kanske, men det har som sagt funkat i nästan ett halvår för mig på min G4:a. Ingen rekommenderad kombination kanske…

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2005-11-29 11:18

vi kör fce 2.0.3, vi ska uppgradera till nyare version.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 12:23

Bra idé!

En lösning som jag föredrar när det gäller trasslet i After Effects är att byta ut den svenska tangentbordslayouten mot en Svensk Unicode-layout. (Och stänga av den svenska.) Då funkar både svenska tecken och och sedvanligt moddade shorcuts för svenskt tangentbord. (T.ex. alt-Å och alt-^, vilket i sin tur bygger på att man har fixat dem i Shortcuts-filen.)

Lite krångligare men värt det om man kör mycket AE. Haken är att Illustrators kortkommandon slutar funka. Gör inte mig så mycket men ändå...

Unicode-layouter:

http://homepage.mac.com/chinesemac/LatinExtended/index.html

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-29 21:40

Det där prövade jag och fick det inte att funka…

1
Bevaka tråden