Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.4.3 vill inte stängas av

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hmmm... OS X har fungerat problemlöst, ända tills nu... Allt fungerar problemfritt - program, uppstart, inloggning, etc.

Problemet inträffar däremot då jag ska logga ut, starta om eller stänga av datorn. Om jag klickar på något av dessa alternativ tycks ingenting hända. OS X reagerar på alla andra kommandon, utom dessa. Vet inte vad felet är och den enda tillfälliga lösningen är att stänga av strömmen (vilket snart får datorn och tappa minnet antagligen).

Någon som vet vad problemet är och hur man ska få OS X att agera då jag kommenderar det att logga ut, stänga av eller starta om?

Reparera skivbehörigheten med "Skivverktyg". räcker inte det så är det nog snabbast att instalera om allt. Med tanke på att du stänger av den på felaktigt sätt så är det nästan 100% säkert att en eller annan fil kan ha skadats. En "fsck -f" vid uppstarten kan aldrig skada.

Håll ned Command och "S" när datorn startar, när promten rullat fram texten så skriver du "fsck -f" ( utan citationstecken - "minustecknet" hittar du nedanför F10 ). Tryck sedan Retur och vänta några minuter. OM fel hittas så upprepa kommandot så många gånger att den medelar att allt är helt. Skriv sedan "Reboot" ( utan citationstecknen ) och tryck Retur.

Håll startknappen intryckt i 10 sekunder så tvångsstoppar du burken. Det kan hända emellanåt. Förmodligen ligger ett program eller en process igång som inte kan avslutas.

Kolla under tvångsavsluta menyn om några andra program än Finder är igång när du ska stänga av. Tvångsavsluta dem isåfall...

Olle@mac: jag har reparerat skrivbehörigheterna nu. Testar och startar om burken, annars går jag in och rotar i promten. Tusen tack på förhand! Ska se om detta hjälper.

lilledanne: i tvångsavsluta ligger bara Finder och Norton Firewall (har testat att avsluta även Norton, men det fungerar inte)

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-27 13:32

Jag vet att något Norton-program installerar en bakgrundsprocess som inte vill avslutas då man försöker starta om, eller stänga av, datorn. Har för mig att den ligger i startup items i antingen /System/Library eller /Library, kommer dock inte ihåg vad filen heter.

Hmm... varför har du Norton Firewall när OSX har sin egen - känns som ett overkill... se vad som händer om du avslutar den processen inifrån "Aktivitetskontroll" ( hittar du i "Verktygsprogram" ).

Nu har jag löst det!

Jag testade alla ovanstående förslag, men inget av dem tycktes hjälpa (utom o installera om OS X, vilket jag inte ville göra).

Istället gjorde jag följande enkla knep:
1) Plockade bort mapparna "Preferences" samt "Caches" som ligger i en undermapp i Biblioteksmappen
2) Startar om OS X genom resetknappen
3) OS X startas upp med grundinställningar för "Preferences" och "Caches" utan att allt för många programinställningar m.m. berörs.
4) NU GÅR DTE ATT AVSLUTA, LOGGA UT SAMT STARTA OM OS X utan att behöva dra ur kontakten på baksidan av datorn

Skönt!

Nyfiken fråga, har dessa mappar återskapats efter din omstart och kastning?

Hej Olle!

Ja, mapparna återskapas till ett tidigare stadie (i vissa fall till en ursprungskonfiguration, vilket gjorde att jag fick ställa om inställningar för Nätverksplats, samt en bildskärmsinställning). Övriga inställningar har inte påverkats så som Mail, Safari eller dylikt, fast jag rekomenderar ändå att kontrollera skivbehörigheten först och se om den åtgärdar liknande problem innan man försöker sig på att radera mapparna. Ta dessutom en säkerhetskopia av mapparna genom att lägga dem på skrivbordet utifall att något skulle inträffa. Om något likartat problem händer mig i fortsättningen, kommer jag definitivt att göra någon liknande åtgärd igen.

OS X kör mycket snabbare. Dessutom har jag kört en säkerhetskontroll av Internetförbindelsen via www.symantec.se samt www.pts.se och båda visar på fullt godkänt. Dessutom lyckades jag avinstallera Norton Firewall efter jag fått rätt på OS X och använder numera den inbyggda brandväggen istället. Den förra ägaren använde Norton, vilket jag inte heller kan förstå mig på (not: det var dock inte Norton som var boven i dramat).

Fortsatt trevlig kväll,
David Sjövall

www.alfacat.se

1
Bevaka tråden