Kan inte dom exakta reglerna och praxis för "Profilkläder", som är det du syftar på. Men så länge inköpen stannar inom rimlighetens gräns, och inte har privat karaktär, så brukar skatteverket godkänna utgiften. Vilket betyder att 25 t-shirts med logo och datum för kick-off över bröstet tolkas som profilering för företaget och är därmed ok. Men 1 st. dunjacka i en enskild firma med logotyp i diskret brodyr är mer tveksamt, men för den skull inte orimligt = dom flesta firmor startar med en person...
Profilkläder är reklam och marknadsföring. Rent bokförings mässitt går det att jämföra med kostnad för att klistra företagets logo på sidan av en bil. Att tydligt profilera företaget så att kunder och konkurrenter ser vem dom jobbar med.
Du får på firman ta nödvändiga och skäliga kostnader för införskaffande av intäkt (kommer inte ihåg den exakta ordalydelsen...). Tycker du att jackan är det och kan motivera kostnaden, t.ex. "det är viktigt att vara visuell och visa upp företagets nya profil när jag är på kundbesök det stärker vår image och leder till nya affärer" eller "det är normalt bara stora firmor i min bransch som har profilkläder, genom att jag har det också tror mina kunder att jag har ett stort seriöst företag vilket leder till mer jobb och bättre lönsamhet". Så kommer du troligtvis få rätt mot Skatteverket om dom skulle göra en revision och mot förmodan slå ner på inköpet. Som du redan har förstått är det en stor gråzon...