Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bra studioblixtar för enklare fotojobb?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad tror ni om Falcon Eye Studioblixtpaket SB110B som finns på cyberphoto? De är ju billiga i varje fall. Är de prisvärda?

Senast redigerat 2005-11-28 15:19

Har ett sånt. De är ganska svaga, 110Ws, och duger inte till så mycket mer än halvfigurporträtt, eller, som jag mest har dem till, produktfoto i en Cubelight.

Efter Janne Höglunds studiokurs på Aifo har jag blivit ganska övertygad om att det är Elinchrom jag ska uppgradera till senare

Ursprungligen av Kristofer:

Har ett sånt. De är ganska svaga, 110Ws, och duger inte till så mycket mer än halvfigurporträtt, eller, som jag mest har dem till, produktfoto i en Cubelight.

Efter Janne Höglunds studiokurs på Aifo har jag blivit ganska övertygad om att det är Elinchrom jag ska uppgradera till senare

Jo, för det priset får man väl inga superblixtar. Men de är alltså helt okej för priset eller? Det är ju bara lite enkla små fotojobb som jag ska ha de till.

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jo, för det priset får man väl inga superblixtar. Men de är alltså helt okej för priset eller? Det är ju bara lite enkla små fotojobb som jag ska ha de till.

Ja, man kan inte säga något annat än att de är väldigt prisvärda!

Vad är det för typer av jobb det rör sig om?

Andra väldigt prisvärda blixtar är Photax:s Electra-modeller.

www.photax.se

Ursprungligen av Kristofer:

Vad är det för typer av jobb det rör sig om?

Tja, det är väl typ det du nämner - prylar och enkla porträtt.

Ursprungligen av Kristofer:

Har ett sånt. De är ganska svaga, 110Ws, och duger inte till så mycket mer än halvfigurporträtt, eller, som jag mest har dem till, produktfoto i en Cubelight.

Efter Janne Höglunds studiokurs på Aifo har jag blivit ganska övertygad om att det är Elinchrom jag ska uppgradera till senare

Vill man ha Bra blixtar (minst lika bra som Elinchrome), så råder jag dig att kolla på Bowens. De är billigare och har bra kvalitet!

Ursprungligen av Solitere:

Vill man ha Bra blixtar (minst lika bra som Elinchrome), så råder jag dig att kolla på Bowens. De är billigare och har bra kvalitet!

Tack för tipset!

Det är ett tag till dess dock, 70-200 4.0 L ruinerade mig

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-11-28 20:33

Har ni kollat in på http://www.kaffebrus.com ??? Där verkar det finnas mycket roliga saker till låga priser.
Finns det någon på forumet som testat de grejorna och kan säga om de är OK?

Ursprungligen av freppa:

Har ni kollat in på http://www.kaffebrus.com ??? Där verkar det finnas mycket roliga saker till låga priser.
Finns det någon på forumet som testat de grejorna och kan säga om de är OK?

Jag har köpt en Softbox och en reflexskärm därifrån. Reflexskärmen är exakt som de som säljs för 1400kr på Cyberphoto och liknande ställen och har samma funktion. Softboxen är relativ enkel och av OK kvalitet. Mitt exemplar fick en reva i tyget när jag monterade den och jag var tvungen att få hjälp av en polare som sydde ihop den. Därefter har den fungerat perfekt. Skillnaden mot dyrare märkesgrejer är huvudsakligen i hållbarhet och kvalitét snarare än bildkvalitet, jag kommer uppgradera till tåligare prylar på sikt men förväntar mig ingen skillnad i bilderna. Bilder tagna med softbox & reflexskärmen här:

http://www.cupertino.se/reseller/files/provider/acuta_front_500.jpg
http://www.cupertino.se/reseller/files/provider/podsound_500.jpg
http://www.cupertino.se/reseller/files/provider/coverbook_black_handtag_500.jpg

Vet inte om jag ska starta ny tråd för detta, men jag provar här:
Nu har jag köpt det här Falcon Eye Studioblixtpaket SB110B från Cyberphoto. Men jag får det inte till att synka med min Canon 350D. Blixtarna bränner av, men sen på bilden så ser man att blixtarna måste ha kommit före eller efter. Hur ställer man det? Jag har haft samma problem med en annan trådlös blixt.

Då tror jag inte du blir besviken

Triggar du med den inbyggda blixten? Tyvärr funkar inte det, pga. E-TTL:s förblixt.

Ursprungligen av Kristofer:

Triggar du med den inbyggda blixten? Tyvärr funkar inte det, pga. E-TTL:s förblixt.

Jaha. Hur löser man det då? Synk-kabeln kan man väl inte koppla till en 350D? Eller måste man köpa nån grej till kameran?

Ursprungligen av Stefan Swales:

Jaha. Hur löser man det då? Synk-kabeln kan man väl inte koppla till en 350D? Eller måste man köpa nån grej till kameran?

Jag ringde Canon Support och de säger att det enda sättet att synka studioblixtar och 350D är att ha en Speedlight 550 eller 580 på kameran och ställa både kamera och blixt på manuellt läge. Nån som har nåt annat förslag? Jag har en Sigma 500 DG Super, undrar om det funkar med den? Ska testa.

Köp en synkadapter och sätt i blixtskon, kostar typ 50 spänn på rätt ställe

Ursprungligen av Kristofer:

Köp en synkadapter och sätt i blixtskon, kostar typ 50 spänn på rätt ställe

Nja, så här står det om motsvarande produkt från Canon på Cyberphoto "OBS! Fungerar inte till digitala kameror med E-TTL ljusmätning." (Canon TTL Kamerakontakt 3)

Ursprungligen av Kristofer:

Köp en synkadapter och sätt i blixtskon, kostar typ 50 spänn på rätt ställe

Fotohandlaren nere på hörnet hade en sån där Hama! 100 spänn iofs men ändå . . .slipper ju frakt (slipper till och med åka ner till centrum). Så nu är det bara att tuta och köra. Tack för all hjälp.

Ok, men min fungerar. Den har inga stift för ttl.

Det är inte en ir-sändare för speedlight du kollat på?

EDIT: Kanske den här? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240903
Den har TTL-kontakt, ingen PC.

Ursprungligen av Kristofer:

Det är inte en ir-sändare för speedlight du kollat på?

EDIT: Kanske den här? http://www.cyberphoto.se/info.php?article=240903
Den har TTL-kontakt, ingen PC.

Jaha, okej. Men eftersom Canon Support sa att det enda sättet var med Speedlight så undrar jag om det funkar med PC-blixtsko. Måste testa.

För ungefär 30 sekunder sedan fungerade det alldeles utmärkt med mina Falcon Eyes och min 350d

Naturligtvis måste du köra kameran i manuelläge, precis som med alla andra studioblixtar.

Ursprungligen av Kristofer:

För ungefär 30 sekunder sedan fungerade det alldeles utmärkt med mina Falcon Eyes och min 350d

Naturligtvis måste du köra kameran i manuelläge, precis som med alla andra studioblixtar.

Allright. Så det var alltså med en sån där blixtsko med PC-kontakt eller?
(Jag testade med min externa Sigma 500 DG Super blixt på manuellt läge och kameran på manuellt läge och det funkade bra. Men inte med den inbyggda blixten.)

Japp, en hama-adapter man sätter i blixtskon.

Det går ju också att köra med en extern blixt, som du gjorde, men om man inte kan ställa ner ljusstyrkan på den (vilket man inte kan på min), kommer batterierna att ta slut ganska snabbt. Innan jag fick min adapter fick jag blockera ETTL-stiften på blixten, vilket ju fick konsekvensen att den krämade ur hela laddningen.

Ursprungligen av Kristofer:

Japp, en hama-adapter man sätter i blixtskon.

Det går ju också att köra med en extern blixt, som du gjorde, men om man inte kan ställa ner ljusstyrkan på den (vilket man inte kan på min), kommer batterierna att ta slut ganska snabbt. Innan jag fick min adapter fick jag blockera ETTL-stiften på blixten, vilket ju fick konsekvensen att den krämade ur hela laddningen.

Man kan ställa ner blixten på min Sigma 500 DG Super, men det är ju bättre med en kabelsko. Ska köpa en nånstans.

Härligt!

Var så lite så

Nu har jag testat en del och det funkar ju superbra både med Hama PC-kontakt-blixtsko och extern blixt.

  • Oregistrerad
  • 2006-01-30 16:22

Elinchrome gör fantastiska saker! Å betydligt billigare än Pro. Köööp!

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-10-12 10:01

-Är det någon som kommer ihåg hur man räknar om w/s till ledtal?
-Är 35 år sedan jag lärde mig det så det är väl förlåtet att jag inte kommer ihåg det nu?

1
Bevaka tråden