Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Arkivera hårddisk för formatering

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-12-04 14:10

Hej!

Min ibook har drabbats av en s k Kernelpanic så jag fått rådet att formatera datorn. Personen som gav mig tipset sa också att om jag vill ha kvar all gammal data skulle jag arkivera hårddisken innan jag formaterar så kan jag sedan manuellt hämta upp det viktiga som jag inte vill ska försvinna vid formateringen. (E-post, bilder etc.)

När jag stoppar i installations skivan, skall jag då gå in på "Open Disk Utility.." och sen? Vart hittar jag den här arkiveringen funktionen?

Och skall jag arkivera båda mina paritioner eller bara den med OS X i?

Och har ni några tips på vad man ska tänka på när man gör sånt här och formatering??

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-04 14:33

Innan du börjar kan du ju försöka luska i vad som orsakade kernelpaniken. Öppna programmet Console och öppna panic.log. Har den inträffat flera gånger eller bara vid ett enstaka tillfälle? Det kanske inte alls är nödvändigt att formatera om hårddisken? Omformatering är en Windows-lösning.

Är du säker på att du vill installera om OS:et finns Arkivera och installera inte i disk utility utan i installationsprogrammet till Mac OS X.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-12-04 18:48
Ursprungligen av C-mon:

Innan du börjar kan du ju försöka luska i vad som orsakade kernelpaniken. Öppna programmet Console och öppna panic.log. Har den inträffat flera gånger eller bara vid ett enstaka tillfälle? Det kanske inte alls är nödvändigt att formatera om hårddisken? Omformatering är en Windows-lösning.

Är du säker på att du vill installera om OS:et finns Arkivera och installera inte i disk utility utan i installationsprogrammet till Mac OS X.

Grejen är jag kommer inte in i OS X. Datorn står bara å snurrar vid gråa startrutan. Först hände det och så gick de att starta om datorn, men nu går de inte ens att starta om.

Ok, så om jag skall arkivera så skall jag fortsätta in och välja språk och grejer. Inte gå in i Disk Utility uppe i menyraden när jag satt i Instllatione skivan?

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2005-12-04 19:23

Jag hittade "Arkivera och installera" men nu blev det ett nytt problem...

På "Välj en skiva att installera på" hittar den bara min "backup/extra"-partion. Inte min standard där OS X ligger...

Har detta något att göra med att jag inte kunde reparera denna partionen i Disk Utility? Grejen är ju att det är ju samma hårddisk som är uppdelad i två partioner. En med OS X och en med lite backup-prylar, typ fotograferi m.m.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 10:23

Det där verkar lite skakigt.

Om du har en extern disk som du kan köra backup till skulle jag ha formaterat om hela den gamla disken. Annars får du väl fösöka formatera om endast den partitionen på något sätt.

Det har hänt mig förut att en enhet inte alls går att göra något med i Disk utilities, men när jag testat igen så fungerar det. När du startar från systemskivan kan du komma åt disk utility via menyraden trots att du hamnar i installationen.

1
Bevaka tråden