Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kan inte längre skicka mail från Apple Mail!

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-04 22:07

Först hängde sig Apples mailprogram så svårt att jag fick lägga in alla inställningar på nytt. Efter det kan jag inte längre skicka mail. När jag försöker skicka får jag följande meddelande:
" Brevet kunde inte skickas men sparas i din Utkorg tills det kan skickas.
Kontrollera att du har adresserat brevet korrekt. Kontrollera inställningarna för SMTP-server i e-postinställningarna och eventuella avancerade inställningar med nätverksadministratören."
Det funkar dock att skicka med samma inställningar från mitt jobb. Det är bara hemma det inte fungerar. Där har jag en trådlös bredbandsuppkoppling (Netgear). Har loggat in på Netgear på nätet men hittar inget som jag tycker verkar relevant för mig i sammanhanget.
För att förtydliga: Innan Mail kraschade kunde jag skicka mail med samma inställningar som jag har nu. Ngn som har erfarenhet av detta?

Är du säker på att du har ställt in rätt smtp-server? Vissa leverantörer godkänner bara att man skickar via deras egen för att förhindra spam. Själv måste jag köra med smtp.bredband.net eftersom BBB inte låter mig skicka via någon annan.

Testa detta tips:

Stäng av Mail om du har det i gång.
Gå till din hemkatalog och gå till Bibliotek/Library.
Leta upp Mail-mappen och öppna denna.
Leta upp Mailboxes-mappen och öppna denna.
Släng filen "Outbox.mbox" i papperskorgen.
Starta om Mail-programmet.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 15:10

Tack för tipsen!
Har en bra sak, och en dålig sak att berätta:
Den bra saken är att när jag skrev in comhem:s serveradress funkade det plötsligt att skicka mail, men varför det funkade med den andra felaktiga adressen innan Mail kraschade förstår jag fortfarande inte. Den dåliga saken är att när jag i min iver att lösa problemet tog bort mina mailkontoinställningar (ingen bra idé) och la in det på nytt så försvann både min inkorg och min skickat-korg spårlöst. Har inte sett röken av dem sen igår. Övriga korgar var intakta. Således ett problem löst, ett annat kvar att lösa.

Om du lyckats skriva över den gamla inkorgen är det nog inte så mycket kvar att leta efter. Om det däremot skapats en ny inkorg så ligger den gamla kvar någonstans i mappträdet som jag nämnde ovan.

1
Bevaka tråden