Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ångra borttagning

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tja...

Har ett akut problem... jag råkade tömma papperskorgen utan att titta vad som låg i.. tyvärr så låg det en mapp med 8GB saker som jag MÅSTE ha tillbaka...

Hur !?!?!

Jag har inte lagt ny data på platsen där mappen låg... så det kanske går?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 07:21

Ja, det borde gå. Använd hårddisken så lite som möjligt tills du återställt datan. Det finns program för detta, men jag vet inte vilket som är bäst.
Norton har nog något och det finns ett program som heter DiskWarrior som säkert klarar av det.

Andra kanske kan fylla på med fler/bättre alternativ?

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-12-05 08:35

Jag var med om något liknande för flera år sedan. Lyckades återskapa mycket av datan med ett program som sedan utvecklades till detta:

http://www.prosofteng.com/products/data_rescue.php

Ska vara ett av de absolut bästa recovery-verktygen på marknaden, kan vara värt att ta en titt på.

Hej förresten, Klas

Ursprungligen av underbird:

Tja...

Har ett akut problem... jag råkade tömma papperskorgen utan att titta vad som låg i.. tyvärr så låg det en mapp med 8GB saker som jag MÅSTE ha tillbaka...

Hur !?!?!

Jag har inte lagt ny data på platsen där mappen låg... så det kanske går?

Rent generellt går det inte. Att du inte lagt data på precis den platsen spelar mindre roll eftersom en viss mapp inte motsvaras av en viss plats på hårddisken. Filsystemen lägger filinformation där det finns plats.

Detta är inte första gången jag hör talas om folk som lägger viktig information i soptunnan. Jag är lite fundersam över varför du gjorde det?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 09:49
Ursprungligen av lokedhs2:

Rent generellt går det inte. Att du inte lagt data på precis den platsen spelar mindre roll eftersom en viss mapp inte motsvaras av en viss plats på hårddisken. Filsystemen lägger filinformation där det finns plats.

Rent generellt går det visst. Det enda som tas bort när man tömmer papperskorgen är pekaren till var filen ligger, såvida man inte använder Säker papperskorgstömning.

Jag har för mig att det var ett program uppe för diskussion här för några dagar sedan som var bra på att återskapa raderade filer. Någon som minns vad det hette?

Ursprungligen av klas:

Rent generellt går det visst. Det enda som tas bort när man tömmer papperskorgen är pekaren till var filen ligger, såvida man inte använder Säker papperskorgstömning.

Jag har för mig att det var ett program uppe för diskussion här för några dagar sedan som var bra på att återskapa raderade filer. Någon som minns vad det hette?

Det som hände var att jag satt och rensade datorn från filer jag inte behövde... blev klar och stängde av skärmen och lämnade datorn, antagligen har jag kommit när musen och råkat dragit denna mappen (på skrivbordet) till papperskorgen, och eftersom jag satt och ränsade förut så trodde jag naturligtvis att jag glömt tömma papperskorgen och vipps så var allt borta... kanske lite klantigt...

EDIT: Finns det inga gratis program som klarar av det här? (har hittat Data Rescue X och ett som heter FileSalvage men båda kostar en del pengar)

Jag löste det genom att installera Cocktail och valde där att visa dolda filer. I mappen som heter ".Trash" hittade jag de förlorade filerna. Rätta mig om jag har fel, men skrivs inte ändringarna till disken först när datorn startats om och/eller man gjort en "säker tömmning"?!

Ursprungligen av Bodhisattva:

Jag löste det genom att installera Cocktail och valde där att visa dolda filer. I mappen som heter ".Trash" hittade jag de förlorade filerna. Rätta mig om jag har fel, men skrivs inte ändringarna till disken först när datorn startats om och/eller man gjort en "säker tömmning"?!

Vilken tur att jag inte stängt av den ännu då...

Men nu är problemet att datorn vägrar gå ut på internet... den får hela tiden någon konstig ip adress av routern... och den vägrar ändra... *suck*

Ursprungligen av underbird:

Vilken tur att jag inte stängt av den ännu då...

Men nu är problemet att datorn vägrar gå ut på internet... den får hela tiden någon konstig ip adress av routern... och den vägrar ändra... *suck*

Vad har du för uppkoppling? Har du tillgång till någon annan dator med uppkoppling så ladda ned det där. Jag menar, du kan ju skriva här...:)

Jag har nu provat Cocktail programmet men utan framgång... .Trash mappen var tom...

Jag provade också FileSalvage, den fick fram alla filer jag tagit bort sedan jag köpt datorn (även sådana innan jag formaterade för ett tag sedan) men det programmet kostar runt 80 dollar (runda slängar 500kr) och det tänker jag inte betala, i Demo versionen kunde man se vilka filer man kunde rädda men man kunde inte återskapa dem.... informationen är tyvärr borta..

Tack för all hjälp!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 19:44
Ursprungligen av underbird:

Jag har nu provat Cocktail programmet men utan framgång... .Trash mappen var tom...

Jag provade också FileSalvage, den fick fram alla filer jag tagit bort sedan jag köpt datorn (även sådana innan jag formaterade för ett tag sedan) men det programmet kostar runt 80 dollar (runda slängar 500kr) och det tänker jag inte betala, i Demo versionen kunde man se vilka filer man kunde rädda men man kunde inte återskapa dem.... informationen är tyvärr borta..

Tack för all hjälp!

Så du "MÅSTE" inte ha tillbaka datan?

  • Oregistrerad
  • 2005-12-05 09:52
Ursprungligen av lokedhs2:

Detta är inte första gången jag hör talas om folk som lägger viktig information i soptunnan. Jag är lite fundersam över varför du gjorde det?

Jag tror knappast att någon medvetet lägger viktig information i soptunnan. Jag kan tänka mig att det kan hända när man håller på att rensa i datorn manuellt och man inte full koll på allt man har samlat under åren (sånt som man vill spara) och sen råkar kasta det för att det ligger långt inne i nån undermapp. Jag försöker skydda mig genom att alltid spara i hemmamappen (allt utom applikationer) och sen köra backup på den veckovis.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-05 09:53
1
Bevaka tråden