Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PM G4 dual 1ghz + 1gb-ram + aperture?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!
Jag har idag en ibook 14" av senaste modell och har blivit helt frält utav aperture . På ibooken med 512ram fungerar de ju men inte i närheten utan flytande :P.

Jag har en del pc-burkar hemma och funderar på att byta ut min sempronburk som har fungerat som fildelningsdator inom vårat nätverk här hemma.

Eftersom jag vill kunna använda aperture på den undrar jag då om en PM G4 dual 1ghz skulle funka bra till ändamålet? vad är de för ram i en sån burk? hur många ramplatser finns det? hur ser det ut med grafiken? är det agp-platser? funkar pc-agpkort? hur är det med hårddiskar i mac? funkar vanliga IDE-hårddiskar?

MVH Billy

Satsa på en 1.25 el. 1.42 dual G4 Powermac eller en 2x2Ghz G5 så blir du nog nöjd.
2GB kan man ha i de flesta Powermac G4. 4-16 GB i G5.
IDE diskar funkar i alla Powermac G4. PM G4 har AGP.

Aperture vet jag ikke hur det funkar, men kan svara på de andra frågorna:
Om du köper en PowerMac G4 MDD-

Minne- 4st PC2700 DDR platser

Grafikkort-AGP- Tyvärr så är det så för tillfället att om man ska byta grafikkort i en Mac så måste det vara gjort för Mac. På www.powerpc.se finns det dock ett rätt så billigt Radeon 9600 kort, runt 1000-lappen.(om du inte är nöjd med kortet som följer med datorn dvs GeForce 4MX, GF4Ti eller Radeon 9000)

Hårddiskar är inga problem, det är helt vanliga ATA diskar du kan ha i den.

Oj oj oj det här låter ju fint fint kanske blir en G4a om man lyckas sälja den andra datorn då. Hur är det med CPU då , kan man uppgradera lika lätt som på pc? är det värt att köpa säg en G4 700mhz och uppgradera till dual 1.25ghz? eller ska man köpa en beggad dual direkt?

MVH Billy

Köp en beggad Dual med en gång(försök bara hitta en billig, vissa är svindyra), du kan gärna kolla på processorpriser på www.macoteket.se *ryser*
Tror inte att det finns processoruppgraderingar till MDD datorn, utan bara tidigare.
Sök gärna på Google angående programmet så att du vet att det funkar bra på datorn.

Ska söka runt lite info , hur mycket ska man betala för en PM dual 1.25? är det med minst 1gb minne en fin grafikmaskin?

vad skulle man göra om inte forum som 99mac inte fanns

MVH BIlly

Runt 5-6000 max tycker jag. Det är inte så billigt med Mac som med PC ju, tyvärr.

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-06 00:14

Tänk på att MDD´n låter som ett tröskverk. Vissade beggade maskiner kan ha Verax-kit (andra, tysta fläktar) installerade. Det är defenitivt att föredra! Har en MDD 2x1 utan verax som jag har varit tvungen att bygga in i ett skåp i köket :rolleyes:
Men det är en bra maskin. Klarar av tunga applikationer bra trots att den har ett par år på nacken.

A

1
Bevaka tråden