Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spela in telefonintervju med iPod Nano?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Går det att spela in telefonintervju med iPod Nano? Alltså med en så där plopp som man sätter på luren? Eller måste man ha en vanlig iPod? Vad behöver man för tillbehör?

  • Medlem
  • 2005-11-06 12:45

...nanon har väl inget stöd för inspelning överhuvudtaget? Vanliga iPod har det däremot, men det blir klurigt att få tag i de nödvändiga tillbehören än så länge skulle jag tro.

Okej, alltså får det bli en vanlig iPod. Jag har sett att det finns nån mic som man pluggar in, undar om den har ingång för teleplopp?

Edit: Nu hittade jag vad som behövs, tror jag: Belkin Universal Microphone Adapter...kr. 295;-

Varför funkar det inte med Nano förresten?

  • Medlem
  • 2005-11-06 14:38

iPod-tillbehör för nya iPod (G5) har knappt börjat tillverkas än, den är för ny.

Saken du hittat funkar inte med den nya iPoden, bara med äldre och spelar bara in i kvalitén "16-bit audio at 8kHz" och det låter inte kul... (telefonljud är förvisso inte hi-fi ändå, men att försämra det ytterligare blir inte lyckat)

Du går över ån efter vatten i det här fallet tycker jag, det finns 100-tals billiga små mp3-spelare som gör det du vill på ett enormt mycket enklare och billigare vis.

Anledningen att det inte funkar på nanon är att det inte finns inspelningsstöd i mjukvaran, du kan ju koppla vad du vill till den - så länge det inte finns något "Record" att trycka på så händer inget ändå...

Ursprungligen av Ma:

iPod-tillbehör för nya iPod (G5) har knappt börjat tillverkas än, den är för ny.

Saken du hittat funkar inte med den nya iPoden, bara med äldre och spelar bara in i kvalitén "16-bit audio at 8kHz" och det låter inte kul... (telefonljud är förvisso inte hi-fi ändå, men att försämra det ytterligare blir inte lyckat)

Du går över ån efter vatten i det här fallet tycker jag, det finns 100-tals billiga små mp3-spelare som gör det du vill på ett enormt mycket enklare och billigare vis.

Anledningen att det inte funkar på nanon är att det inte finns inspelningsstöd i mjukvaran, du kan ju koppla vad du vill till den - så länge det inte finns något "Record" att trycka på så händer inget ändå...

Okej, jag förstår. Men om jag ska köpa en mp3-spelare så måste det ju bli en iPod. Jag får klara mig med den gamla bandspelaren tills de rätta tillbehören finns på marknaden.

  • Medlem
  • 2005-11-06 14:57

Japp, så får det nog bli i så fall. Nya iPoden klarar tydligen att spela in med CD-kvalité (16 bit/44,1 kHz Wav) så när bara lite seriösa tillbehör dyker upp så kan det nog bli hyfsat funktionellt...

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2005-11-06 15:20

Kan du inte klara dig med en vanlig mobiltelefon då?

Tex så kan Sony Ericssons T630 spela in samtal med 'Spela in ljud'. Lite krångligt att knappa igång det samtidigt som man pratar... men ändå...

Ursprungligen av theoo:

Kan du inte klara dig med en vanlig mobiltelefon då?

Tex så kan Sony Ericssons T630 spela in samtal med 'Spela in ljud'. Lite krångligt att knappa igång det samtidigt som man pratar... men ändå...

Det kan vara flera timmar det rör sig om, och att prata i mobilen är ju uteslutet.

Ett tips för bättre utsignal från vanlig fast telefon (istället för mic på luren) är en sån här från Teknikmagasinet.
Du behöver dock nån adapter som den där från Belkin som du nämnde tidigare förstås.

iRiver iFP-799 tar både line-in och mic-nivå i sin ingång. Den kostar typ 1500 och har ett GB. Det verkar ju vara bra.

  • Medlem
  • 2005-11-17 15:41
Ursprungligen av Stefan Swales:

Det verkar ju vara bra.

Nej, det är bra! (Jag hade tänkt rekommendera denna men du propsade ju på iPod... Själv har jag 512 MB-varianten som jag är väldigt nöjd med.)

Ursprungligen av Ma:

Nej, det är bra! (Jag hade tänkt rekommendera denna men du propsade ju på iPod... Själv har jag 512 MB-varianten som jag är väldigt nöjd med.)

Vet du om den tar mono-plugg? På telefon-pickup är det nämligen mono-plugg.

Ursprungligen av Ma:

Nej, det är bra! (Jag hade tänkt rekommendera denna men du propsade ju på iPod... Själv har jag 512 MB-varianten som jag är väldigt nöjd med.)

Nä, jag får nog ta och lämna tillbaka iRivern som jag köpte, det blir alldeles för låg nivå med telefon-pick-up (spole). Synd, den är ju så liten och gullig.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-11-17 18:12

Det borde ju gå med bara mjukvara annars? Skype in/out och inspelning via något enkelt gratisprogram (om inte Skype stöder det redan, har inte letat efter funktionen).

Ursprungligen av d99gnu:

Det borde ju gå med bara mjukvara annars? Skype in/out och inspelning via något enkelt gratisprogram (om inte Skype stöder det redan, har inte letat efter funktionen).

Nej, jag vill inte vara beroende av att ha datorn med mig för att spela in. MP3-spelare ska det vara.

Ifall någon skulle vara intresserad: Nu har jag tagit reda på att det måste vara en stereoplugg på pickupen trots att det blir mono-inspelning.

  • Medlem
  • 2005-11-17 21:05

pickup? Du menar mikrofonen? den enda sorts plugg som behövs till iRivern är en 3,5 mm teleplugg, stereo eller mono spelar ingen roll (men inspelningen blir antagligen mono om nu micen är en mono-mic. du kan ställa in så att ljudet som spelas in också blir mono, så slipper du fixa det sen...)

Ursprungligen av Ma:

pickup? Du menar mikrofonen? den enda sorts plugg som behövs till iRivern är en 3,5 mm teleplugg, stereo eller mono spelar ingen roll (men inspelningen blir antagligen mono om nu micen är en mono-mic. du kan ställa in så att ljudet som spelas in också blir mono, så slipper du fixa det sen...)

Nej, jag menar en telefon-pickup. Det är en spole. Och nej, det funkar inte med mono-plugg, spelaren får ingen signal, jag har fått tag på en spelare och testat.

I Audacity, om man får ganska låg nivå och mycket brus på en inspelning av ett samtal, ska man då köra normalisering och sen brusborttagning eller tvärt om? Nåt annat trix kanske?

Kontaktproblemet kan man ju lösa med en adapter mono>stereo, kostar inte många kronor och finns på massor med ställen (kjell & co, clas ohlsson...)

Ursprungligen av irrelogical:

Kontaktproblemet kan man ju lösa med en adapter mono>stereo, kostar inte många kronor och finns på massor med ställen (kjell & co, clas ohlsson...)

Jag hitade inga såna adaptar på varken Clas Ohlson eller Teknikmagasinet. Däremot hade de stereo till mono. Men jag knipsade bort mono-pluggen, köpte en stereoplugg, och lödde.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-11-22 22:25

Assåm när man ändå är inne på ämnet; är det så att ipoden kan spela in i mono filer och behålla samma upplösing? isf. verkar det ju för en gång skull vara användbart! Men på spec. sidan står det något konstigt om typ 44000 upplösning i stereo men 22000 i mono... Det kasnke är så på alla grejor som har 44k upplösing??

1
Bevaka tråden