Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Codec för iPod

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har roat mig med att testa lite olika codec ( MPEG4 samt H.264 ) för att få en uppfattning om hur väl dom gör sitt jobb för att senare visas på enbart en ipod. Valde filmen The Familyman. Rippade DVD-skivan med senaste "Handbrake 0.7.0" som blev 1,76 GB stor. Valde då MPEG4, en bitrate på 2500 för bilden, 48,000 kHz AAC, Stereo. Pixlarna 704 x 304 bildpunkter. Blev snudd på lika snyggt som original DVD´n. Drog sedan in den filen i "MPEG Streamclip 1.5.1" som kom för något dygn sedan, klickade för default läget för ipod som är 320 x 240 bildpunkter och codecet H.264. Rippade ytterligare en gång (Handbrake) i storleken 320 x 180 med bitraten satt till 1400 och ljudet till 44,100 kHz. Skärmdumpen visar jämförelse mellan just dessa lite mindre filmerna i MPEG4 och H.264

Den översta filmens storlek blev 739,5 MB stor - ( H.264 ) - bitrate ca: 700
Den nedersta filmens storlek blev 315,1 MB stor - ( MPEG4 ) - bitrate ca: 1400

* Noterbart i MPEG Streamclip var att default kvallité (bitrate) för bilden var nedsatt till 50%

Spontan reflektion får bli att det duger att välja H.264 så länge man ENBART väljer att se sina filmer på ipoden men att MPEG4 gav en aningen krispigare bild. Att filen sedan blev ca: 55-60% mindre med MPEG4 gör i alla fall MITT val ganska enkelt... detta sagt utan att ha fått testa hur filerna streamar på ipoden. Är lite förvånad över att filstorleken för H.264 inte blev mindre än för MPEG4.

URL MPEG Streamclip: http://www.alfanet.it/squared5/mpegstreamclip.html
URL Handbrake: http://handbrake.m0k.org/

Se skärmdump för jämförelse: OBS för att hålla ned storleken på skärmdumpen så är den i 65% kvallité och croppad till 75% av ursprungsbilden.

I den övre har du 48 Khz samplingsrate på ljudet, i den undre 44.1 Khz. Det lär göra en viss skillnad i filstorlek också.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

I den övre har du 48 Khz samplingsrate på ljudet, i den undre 44.1 Khz. Det lär göra en viss skillnad i filstorlek också.

Stämmer, exakt vad jag också skrev... hur som så hoppas jag att någon har nytta av denna betraktelse..

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-07 17:18

Jodå. Tackar.

• Oregistrerad
  • 2005-12-07 22:40

Ser man någon skillnad på filmerna i iPoden?

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-26 19:17
Ursprungligen av Olle@mac:

Har roat mig med att testa lite olika codec ( MPEG4 samt H.264 ) för att få en uppfattning om hur väl dom gör sitt jobb för att senare visas på enbart en ipod.

Hoppas att du också har "roat" dig med att testa hur man bäst fixar DVD-filmer till ipod för att filmen senare också skall se bra ut på en tv.

Jag har nu fått en ipod video i julklapp och ser att jag måste rippa om alla filmer jag redan fixat till med handbrake. Jag följde instruktionen man hittar här: http://howto.diveintomark.org/ipod-dvd-ripping-guide/ vilket ger bra resultat när man tittar på den lilla ipodskärmen men som inte alls duger när man skickar till tv-skärmen.

Hallå Eva,

Har bara testat en gång och det såg lite blaskigt ut, kanske ser det bättre ut i USA med deras lägre upplösning... undrar om man kan trixa med gammavärdet, croman, svartnivån... möjligen i QT Pro - fast så här i juletid så blir det mer mat än iPod-lekande så framöver blir det nog tid för detta...

Ha en god forssättning, nytt år och så...

Olle

1
Bevaka tråden