Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel i färgprofilerna?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Svårt med rubrik denna gång.
Så här är det:
Tre arbetsstationer, G5 med 1 20" Apple Cinema Display de två andra med Dell skärmar 20" 2000 nåt i produktnummer på en prepress avdelning på ett tryckeri.

På en av Dell skärmarna förskjuts vitpunkten jämfört med de andra skärmana när man kalibrerar den med en Gretag.
Denna förskjutning gör att personen som sitter och jobbar på denna skärm färgkorrigerar bilder indirekt fel.

Jag har vänt ut och in på alla inställningar och jämfört med den andra maskinen med Dell skärm men inget skiljer dem åt förutom vitpunkten. De sitter i samma ljus samma lokal etc etc.
Inget dagsljus kommer in där de sitter just pga färgriktigheten.
De har lysrör som avger natruligt dagsljus.

Vad är det som gör att vitpunkten förskjuts?

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Så här är det:
Tre arbetsstationer, G5 med 1 20" Apple Cinema Display de två andra med Dell skärmar 20" 2000 nåt i produktnummer på en prepress avdelning på ett tryckeri.

På en av Dell skärmarna förskjuts vitpunkten jämfört med de andra skärmana när man kalibrerar den med en Gretag.
Denna förskjutning gör att personen som sitter och jobbar på denna skärm färgkorrigerar bilder indirekt fel.

Jag har vänt ut och in på alla inställningar och jämfört med den andra maskinen med Dell skärm men inget skiljer dem åt förutom vitpunkten. De sitter i samma ljus samma lokal etc etc.

Byt plats på skärmarna för att se om det är Mac eller Dell som är problemet?

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2005-12-08 15:29

• Har du provat att skifta skärm på maskinerna för att konstatera att det är skärmen och inte grafikkortet som spökar?
• Har du kollat så du inte råkat ändra vitpunkten i skärmens inställning? (Har inte själv använt Dell-skärmar, men många andra märken kan skiftas mellan 5000K och 6500K.)
• Hur stor diff blir det? Skiljer det bara några tiotals grader eller är det hundratals? Om mycket gissar jag på hårdvarufel.
• Har du provat att använda profilen från den "rätta" skärmen på den felaktiga för att se om det då blir "rätt"? Eller i vart fall mindre fel. Om mer rätt då gissar jag på mjukvarufel någonstans i kalibrering/inställning/karakterisering.

• Medlem
  • Haninge
  • 2005-12-17 20:19
Ursprungligen av Mattias Hedman:

Så här är det:

Det skulle underlätta om du kunde lägga upp profilerna till nerladdning så man kan se själv...har du möjlighet till det?

Kan meddela att det är löst nu... det var fel på skärmen.
Men innan dess testade jag allt som Kalle skrev.
När jag manuellt ställde RGB värdet i den felande skärmen till samma som den skärm som visade rätt såg allt bra ut.
Men efter test att korrigera ställdes RGB värdena fel igen, vid byte av skärm (tog 30 timmar) så fungerar allt perfekt igen.

Det slog mig när skärmen byttes att undrar om Apple hade bytt den så fort...

1
Bevaka tråden