Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

10.2 startproblem

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

I går lyckades jag installera 10.2, men bara via Xpostfacto, trots att det ska gå ändå.
Jag gör det på en extern 4.5gb scsi-drive, etm jag inte vill riskera nåt innan jag ser att allt funkar som det ska.
Enl. specifikationerna för 10.2 så ska det funka på en G3 med minst 128ram, och jag har 192.

Det gick alltså, och när den var klar så talade den om att det finns diverse uppgraderingar, bl.a. 10.2.8 som jag lät den ladda ned och installera. Allt väl.
Jag fixar och grejar med den ett par timmar, och allt funkar! Jag tycker att "äntligen"...

I dag när jag startar macen på 10.2, så kommer det stora äpplet med snurran under, och där står den. Jag väntar i minst 15min. men den kommer inte vidare.
Jag gör tvångsomstart till 9.1, och testar sedan följande:

Starta 10.2 från xpost, etm jag installerat med den. Samma reslutat, väntar då i 30min.
Starta från "Startskiva" ; samma.
Starta genom att stänga av allt, sedan starta den hd'n som har osx först, sen macen.
Då startar den på 10an, men samma resultat som ovan.
Starta från installations-cd'n, för att testa med Disk utilities, och D.U. kommer så långt att
jag väljer hårddisken, startar reparation, den säger att den har startat sin reparation, men
sen står den där och kommmer inte från startläget. På en timme. Har försökt 2ggr. I går var
det inga problem med att starta Disk util.

Jag har dessutom gjort pram-reset 3ggr, bl.a. när osx ska starta, och ingen skillnad.

Så nu undrar jag: varför i "#€@£$∞§[§∞][|≈* startar den inte från ett igår fullt fungerande system?

Nåt mer jag borde kolla, testa, fixa, strula med... ???

Tips någon? Jag har hållit på och förökt få igång OSX i omgångar sen september, och nart får jag ge upp OS X...:(

(Och nej, jag har inte råd att skaffa en G4 el. bättre.)

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-12-08 16:23

Mac OS X och SCSI var inte någon bra kombination vill jag minnas.
Testa att installera på den interna ATA-disken istället.
Du kan ju backa upp den på den externa först.
Strunta i att använda xpostfacto.
Det behövs inte på en PM G3.

Skulle jag gärna göra om jag kunde 'backa upp' de 30gb saker jag har på min interna 40gb HD, till min externa på 4.5 GB...:/

Jag försökte först utan xpost, men gav upp och det funkade helt bra med det.

Hej
Jag antar att det gäller en beige G3, Om du söker på "beige G3", så får du fram en hel del matnyttiga trådar.
Bla annat gäller att hårddisken med systemet ska vara mindre än 8GB. Om du partitionerar en större hårddisk, så ska systemet vara på den första partitionen och den ska vara mindre än 8GB. Detta gäller också för imac A-D. En del beiga G3 kan dessutom vara ganska tjuriga att få in systemet på, jag vet inte varför, trixade med en extra hd, extern CD-drive, master-slavebyglarna och plötsligt satt systemet där.
Lycka till
Lennart

Jo en beige G3. Hårddisken är på 4.5gb.
Kan ju testa med min externa Yamaha cd-drive och se om jag kan köra Disk utilities från den. Jag provar varje halmstrå jag hittar

Tack för tips!

1
Bevaka tråden