Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firefox 1.5 släppt

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Som Ben Goodger (en av Firefox huvudutvecklarna) skriver: The Wait is Over. Med andra ord, version 1.5 av Firefox är släppt. Ben punktar upp några av höjdpunkterna:

• Firefox 1.5 features a year and a half worth of improvements to the Gecko layout engine, including several significant new features: <html:canvas>, Scalable Vector Graphics, a prototype implementation of CSS columns support, key architectural changes to improve security and many performance enhancements. Part of this includes instantaneous back and forward navigation, which makes the 1.5 browser feel signifcantly faster than anything else out there.

• There are numerous subtle enhancements to the browsing experience, including the ability to reorder tabs, many small UI improvements, more convenient Privacy controls, new Options, more migration options for Mac users, the list goes on and on.

• Things are a little better for extension developers, with new directory and registry Install Locations that make it easier to developer and deploy extensions.

• And at last keeping up to date with the latest security patches will be as simple as using the product. Firefox 1.5 checks with Mozilla.org every day to see if there are updates, and downloads and applies security fixes automatically in the background.

Läs mer om nyheterna och ladda ner på Firefox hemsida. Även svensk version finns.

• Medlem
  • 2005-11-30 01:55

Någon som provat den och kännt efter om den verkar snabbare eller på något sätt bättre än senaste camino som jag själv använder?

• Medlem
  • Skara
  • 2005-11-30 02:00

Jag kan ha helt fel...men den känns lite rappare än betaversionen.... Men Camino verkar vara ca en halvsekund snabbare fortfarande, men då har jag olika "extensions" igång på Firefox...

Många men, men inga exakta svar

• Oregistrerad
  • 2005-11-30 02:15

lustigt, upptäckte igår att jag satt och körde en gammal version, drog betan, och dagen efter kommer den skarpa
känns hittills mycket snabb, kan dock inte jämföra med betan riktigt eftersom jag inte hann köra den 24h ens.

Fortfarande lika fula "o-Maciga" radiobuttons, checkboxar och pulldownmenyer.
Fortfarande ingen bra RSS-läsare. Stängknappen för en tab ligger inte på tabben utan längst till höger, vilket är rätt ologiskt och onödigt krångligt. Den borde lämpligtvis ligga i den tabben man vill stänga. Man använder i o för sig oftast kringla + w, men ändå.

Camino och Safari ser Maciga ut, men Firefox håller inte samma klass än. Hur svårt ska det vara? Varför ska de envisas med att ha det fula, kantiga Linux-utsseendet på radios, checkboxar, pulldowns? Är inte aqua-utseendet en standard komponent i OS X? Varför kan de i så fall inte använda det?

Camino hade man kunnat använda om det inte varit för att den buggar med Flashanimeringar med mask och gradients i och dessutom är rätt instabil.

Safari har fortfarande det bästa med sitt Maciga proffsiga utseende, smidig/snygg RSS-läsare, stabil. Enda nackdelen är att den är slöare på att att connecta och rita upp sidor.

Det som är bra med Firefox 1.5 däremot är att man kan arrangera om i sina tabbar och att den är snabb på att rita upp/ladda sidor. Dock kommer jag inte börja använda den fullt ut förrän den är och ser ut som en "riktig" Mac-produkt.

• Medlem
  • Mjölby
  • 2005-11-30 10:41

Det finns ju 'Themes'.......

Ursprungligen av Le:

Det finns ju 'Themes'.......

Inga "riktiga" themes. Den skinnar inte allt utan struntar i radiobuttons, checkboxar och pulldowns.

• Oregistrerad
  • 2005-11-30 11:04

Fick inte pluginen Developer att funka med 1.5. Någon som fått det?

• Medlem
  • 2005-11-30 11:35
Ursprungligen av palb:

Fick inte pluginen Developer att funka med 1.5. Någon som fått det?

Web Developer 0.9.4 fungerar hos mig.

/PO

Tack Adrian, jag har väntat länge på den nya versionen! Tyvärr blev glädjen kortvarig. En färsk installation av FireFox 1.5 (svensk) på 10.4.3 gör fortfarande(!) att CPUn står och idlar på 25-35%. (Upp emot 40-50% emellanåt.) Detta verkar bara hända när jag är inne på idg.se. Varför? Grymt irriterande. Jag upplevde RC3 utan problem. Just nu är bara Adblock installerat. Någon med lösningsförslag?

• Medlem
  • Mölndal
  • 2005-11-30 18:33
Ursprungligen av tobiwan:

Inga "riktiga" themes. Den skinnar inte allt utan struntar i radiobuttons, checkboxar och pulldowns.

I denna tråd finns lite tips.
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=85604

Edit: Det var visst du som startat den... Var du inte nöjd med Safarish och sätten att byta ut knapparna?

• Oregistrerad
  • 2005-11-30 16:13

Fortfarande ingen bra RSS-läsare. Stängknappen för en tab ligger inte på tabben utan längst till höger, vilket är rätt ologiskt och onödigt krångligt. Den borde lämpligtvis ligga i den tabben man vill stänga. Man använder i o för sig oftast kringla + w, men ändå.

Det klarar fortfarande inte acid2 heller

Senast redigerat 2005-12-04 00:24
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-11-30 18:04

Fortfarande ingen bra RSS-läsare. [...snip...] Dock kommer jag inte börja använda den fullt ut förrän den är och ser ut som en "riktig" Mac-produkt.

Kom igen nu. Visst vore det ännu skojigare om FF såg bättre ut. Men vadå? Det är - generellt sett - världens bästa webbläsare just nu och den är gratis. Om man sätter form före funktion när det gäller ett verktyg som ju en webbläsare är, så tycker jag att man är <sarkasm>lite</sarkasm> snett ute.

• Medlem
  • Söderköping
  • 2005-12-10 15:34

Camino och Safari ser Maciga ut, men Firefox håller inte samma klass än. Hur svårt ska det vara? Varför ska de envisas med att ha det fula, kantiga Linux-utsseendet på radios, checkboxar, pulldowns? Är inte aqua-utseendet en standard komponent i OS X? Varför kan de i så fall inte använda det?

Camino hade man kunnat använda om det inte varit för att den buggar med Flashanimeringar med mask och gradients i och dessutom är rätt instabil.

Safari har fortfarande det bästa med sitt Maciga proffsiga utseende, smidig/snygg RSS-läsare, stabil. Enda nackdelen är att den är slöare på att att connecta och rita upp sidor.

Det som är bra med Firefox 1.5 däremot är att man kan arrangera om i sina tabbar och att den är snabb på att rita upp/ladda sidor. Dock kommer jag inte börja använda den fullt ut förrän den är och ser ut som en "riktig" Mac-produkt.

Har du sett detta program?
http://www.amake.us/software/firefoxy/

Det fixar så firefox använder lite mer mac:igare knappar, jag använder det och tycker det fungerar bra.

Anledningen till att processorbelastningen går upp på t.ex. idg är alla annonser/flashannonser.
Inget mycket att göra.
Safari har precis samma problem.

Trots Adblock?

EDIT: Verkar fungera bättre med Adblock Plus från http://bene.sitesled.com.nyud.net:8090/install.htm

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-11-30 14:06

När Flashblocker finns till 1.5 (som jag har till 1.0.7) så uppgraderar jag. Inte förrn.

• Oregistrerad
  • 2005-11-30 14:25
Ursprungligen av mjg:

När Flashblocker finns till 1.5 (som jag har till 1.0.7) så uppgraderar jag. Inte förrn.

Varsågod: http://flashblock.mozdev.org/installation.html
1.3.3 alpha funkar fint med firefox 1.5.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-11-30 14:31
Ursprungligen av guinness:

Varsågod: http://flashblock.mozdev.org/installation.html
1.3.3 alpha funkar fint med firefox 1.5.

Gracias!!!

• Medlem
  • Vimmerby
  • 2005-11-30 15:21

Skulle nog köra Firefox om RSS:en vore som Safaris (att man kan kombinera RSS:er och se dom alla samtidigt i nerkortade versioner), men det kanske går att fixa?

• Medlem
  • Skara
  • 2005-11-30 19:20

Hmmm... jag gjorde firefox-tweakningen (fin svenska där ) till förra versionen av Firefox... Ni vet den som någon har gjort här på 99mac... Nu undrar jag om den fortfarande gäller, eller om man måste göra om den?

Det som jag verkligen inte gillar med FF är att den är så mycket mer resurskrävande så fort javascript kommer in i bilden än t.ex. Opera.

På en sida som kör vissa uppdateringar via AJAX ligger FF och konstant drar 20-40% av min CPU medans Opera ligger runt 4%.
(Jag har en PB G4 1,5GHz)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-10 10:56

Firefox 1.5 verkade först helt okej, men nu har den vid ett par tillfällen börjat strula. När man har haft den igång en längre tid och är en flitig användare av flikar så slutar dom helt plötsligt att fungera korrekt. Man kan fortfarande klicka på flikarna men samma sida visas hela tiden.

Den har förvisso inte kraschat en enda gång ännu, vilket 1.0.x gjorde med jämna mellanrum, så det är iaf ett plus

1
Bevaka tråden