Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Curl och Dock vill ansluta till internet

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-11 00:21

Varje gång jag startar om min iBook (10.4) så talar Little Snitch om att Dock och Curl vill ansluta till internet. Om jag däremot startar om min PMG4 (10.4) så säger Little Snitch inget.

Då undrar jag, varför vill Dock ansluta till internet och vad är Curl och varför vill det ansluta mot internet?

Virus, trojaner, keyloggers eller en bugg ????

Curl är ett program som är till för att ladda hem filer från internet. Tv-widgeten xmltv använder t ex curl för att hämta sina tablåer. Kolla med aktivitetskontroll (alla processer, hierarkiskt) vilket program som startat curl.

Varför Dock vill ansluta till internet vet jag inte.

Ursprungligen av imladris:

Curl är ett program som är till för att ladda hem filer från internet. Tv-widgeten xmltv använder t ex curl för att hämta sina tablåer. Kolla med aktivitetskontroll (alla processer, hierarkiskt) vilket program som startat curl.

Varför Dock vill ansluta till internet vet jag inte.

Kanske för att det är Dock är "Överordnad process" till alla widget:ar (det program som startar dom).
För att kolla vad som är "Överordnad process" till något program är det bara att markera det i Aktivitetskontroll (i mappen Verktypsprogram) och klicka på "granska"

Ursprungligen av zlugg88:

Kanske för att det är Dock är "Överordnad process" till alla widget:ar (det program som startar dom).
För att kolla vad som är "Överordnad process" till något program är det bara att markera det i Aktivitetskontroll (i mappen Verktypsprogram) och klicka på "granska"

Jag funderade på att skriva detta själv, men avstod eftersom jag inte förstår varför Little Snitch skulle ange att Dock ville ansluta till internet om det var en underordnad process som ville åt internet.

Kanske själva Dashboard (som jag antar sitter i Dock-processen) vill ut på internet, men jag förstår inte varför.

Och om det är dessa saker som är orsak till Little Snitchs larm, varför kommer de då upp direkt efter uppstart, trots att Dashboard startas först vid första användning?

Med reservation för feltänk, då jag inte är helt pigg för tillfället.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-11 10:07

Jo, det är så att detta inträffade när jag tog upp Dashboard i förgrunden första gången efter omstart på iBooken. Jag tolkar svaren som att det är dashboard som vill ut på nätet.

Då blir ju frågan varför jag inte får samma problem på min PMG4?
En snabb koll visade att Little Snitch var avstängd. Mycket märkligt!

Tack för hjälpen.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-11 11:01

Nu börjar saker och ting att klarna.

Att Little Snitch (LS) inte var igång berodde på att jag inte uppdaterat efter tigerinstallationen, den var för gammal helt enkelt.:rolleyes:

Med ny LS så tillät jag Dock att anslutat och då blev efterföljande LS rutor mer informativa. Då stod det helt plötsligen vilken Widget som ville ut på nätet istället för att det bara stod Curl.

1
Bevaka tråden