Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

v6: Rapportera buggar här

Tråden skapades och har fått 182 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gunnar B:

Då blir det lite inkonsekvent eftersom alla länkar, både externa och interna, i forumet öppnar i nytt fönster.

Mig spelar det väl egentligen ingen roll. Det var bara det annorlunda beteendet jag noterade.

Jo, jag förstår. Det är väl egentligen jag som är inkonsekvent när jag skriver nyheterna. Jag skriver all html för hand där och då har jag helt enkelt inte skrivit in koden (target="_blank") som behövs för att öppna i nytt fönster, eftersom jag tycker folk kan få välja själva. Men du har helt rätt när du säger att de är inkonsekvent eftersom forumet automatiskt gör alla länkar till nya fönster...

Jag är förstås beredd att ändra mig, vad tycker folk? Ska samtliga externa länkar öppna nya fönster hela tiden?

Ursprungligen av Adrian B:

Jag är förstås beredd att ändra mig, vad tycker folk? Ska samtliga externa länkar öppna nya fönster hela tiden?

Som du säger, hellre att man får välja själv istället för att de ska öppnas i egna fönster hos alla. Då borde ju alla bli nöjda.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-11 17:32

Firefox 1.5 drar ~30% cpu på en 800MHz G4 bara av att visa en sida på 99mac, utan att man gör något, sedan ni gjorde uppdateringen. Slår man av Javascript så går det ner till normala nivåer. Safari 1.3 lider dock inte av samma problem...

Rana, eller någon annan med OS9, skulle ni kunna ta nya dumpar. Det skulle uppskattas.

Gäller för överigt alla som har problem med något. Ta en skärmdump och ladda upp.

/M

Ursprungligen av Martin Belak:

Rana, eller någon annan med OS9, skulle ni kunna ta nya dumpar. Det skulle uppskattas.

Gäller för överigt alla som har problem med något. Ta en skärmdump och ladda upp.

/M

Mitt problem är kvar, använder FireFox 1.5 på Win XP.

Dessutom ser förstasidan mystisk ut.

• Oregistrerad
  • 2005-12-11 17:43
Ursprungligen av Markus Bennermo:

Mitt problem är kvar, använder FireFox 1.5 på Win XP.

Dessutom ser förstasidan mystisk ut.

Märkligt, jag körde med Firefox 1.5 på Win XP så sent som igår och det lirade med. Du borde kolla in dina inställningar istället med FF, måste bero på cache-inställningen eller något annat som ställer till det. Tips! Post gärna en bättre bild så att man ser felet.

Sidorna ser lite skumma ut till och från, det beror på att vi jobbar med dem live. Dessutom sitter vi på olika platser och råkar stundtals skriva över varandras ändringar av misstag.

Fortsätt kommentera brister!

/M

• Medlem
  • Munkedal
  • 2005-12-10 19:16

Har undrat varför det står "Dags för Intel?" i högra hörnet i Safari och inget händer om man klickar där, men idag gick jag in med Camino och där stod det tid kvar till Keynot. Allt ska väl stå med i båda webbläsarna?

Första dumpen är i Safari och andra i Camino.

Ursprungligen av Marco:

Har undrat varför det står "Dags för Intel?" i högra hörnet i Safari och inget händer om man klickar där, men idag gick jag in med Camino och där stod det tid kvar till Keynot. Allt ska väl stå med i båda webbläsarna?

Första dumpen är i Safari och andra i Camino.

Det är en nedräkning till Keynoten i rutan, meningen "Dags för intel?" kommer upp i samma stund som Jobs beträder scenen. Men klockan är javascriptbaserad och det verar inte fungera i alla läsare. Ska se om vi kan byta ut koden mot något som funkar bättre.

/M

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-10 21:51

Nu ser det mycket bättre ut!

IE har problem på startsidan med nya loggan, men på forumet funkar det. Keynote-nedräkningen saknas.

Mozilla är perfekt! För mig är det det viktigaste.

Opera saknar också nya loggan på startsidan, men har den på forumet.

Nya dumpar:

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-10 21:52

Och så den sista:

• Oregistrerad
  • 2005-12-11 17:49

"Om 99mac" har ingen aktiv länk om man klickar den i menyraden!

• Medlem
  • 2005-12-11 18:41

Menymenyn fungerar ännu inte riktigt. Be mig inte förklara vad det är, men den er knasig ut. (Safari och Firefox)

• Oregistrerad
  • 2005-12-12 22:55

Det finns fortfarande inga fällpilar på minimerade underforum så man kan fälla upp dem igen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 13:07

Bugg i "Nya inlägg" / "Dagens inlägg"

Jag vet inte om det här är rätt tråd att rapportera en icke-grafisk bugg, men jag har försökt i en annan tråd (http://www.99mac.se/forum/showthread.php?t=52000) utan att få något svar så jag testar här.

"Nya inlägg" resp. "Dagens inlägg" verkar ha blivit begränsade till att visa tre sidor sökresultat vilket gör dem rätt meningslösa. Tre sidor täcker mycket sällan in ens ett dygns diskussioner så gränsen behöver utökas väsentligt.

När inte sökfunktionerna fungerar smidigt tappar forumet tyvärr mycket av lockelsen, jag har inte oändligt med tid att klicka på saker så ett enkelt sätt att se vad som sagts sen mitt senaste besök är nödvändigt för att jag ska vilja delta i 99mac. Se gärna mina förslag i ovanlänkade tråd för hur det kunde bli ännu smidigare att läsa inlägg.

/Stefan

Stefan, jag har ökat maxantalet för sökträffarna, från 120 till 500. Fungerar det bättre för dig nu? Dina andra synpunkter är helt klart intressanta, men frågan är om det går att genomföra. Ska kika på det.

/M

• Oregistrerad
  • 2005-12-13 16:57

Stefan, jag har ökat maxantalet för sökträffarna, från 120 till 500. Fungerar det bättre för dig nu?

Är väl visserligen bättre, MEN varför lista gamla trådar överhuvudtaget??? Gör som det var förut tycker jag!

Om man inte var intresserade av trådarna vid förra inloggningen, varför skulle man vara det vid en nyare inloggning...?

My 2 cents!

Ursprungligen av uptown:

Är väl visserligen bättre, MEN varför lista gamla trådar överhuvudtaget??? Gör som det var förut tycker jag!

Om man inte var intresserade av trådarna vid förra inloggningen, varför skulle man vara det vid en nyare inloggning...?

My 2 cents!

För att man inte hann läsa dem senast?

Personligen tycker jag att det är kanon som det är nu med en liten avdelare, men jag förstår dig på sätt och vis uptown.

Ursprungligen av uptown:

Jag tycker personligen det är kanon nu. Förut störde jag mig på att alla trådar markerades som lästa så fort jag besökte sidan. Det var ju inte alla gånger man hade tid att kolla igenom alla intressanta trådar. Men man visste att man var tvungen, för nästa gång skulle dom bli markerade som lästa. Nu får jag chansen att se vilka trådar som är nya sedan förra besöket, *samt* har kvar de olästa från tidigare, vilket är perfekt för mig.

Men jag vet att det är olika beroende på hur man använder sajten. Se även den här tråden:

Även gamla trådar påstås vara nya!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 23:57

Stefan, jag har ökat maxantalet för sökträffarna, från 120 till 500. Fungerar det bättre för dig nu? Dina andra synpunkter är helt klart intressanta, men frågan är om det går att genomföra. Ska kika på det.

/M

Tack! Nu fungerar det mycket bättre. 120 var alldeles för lite, men 500 trådar känns fullt tillräckligt - mer kan jag nog inte gå igenom på rimlig tid.

Det känns bra att ens synpunkter tas tillvara!

/Stefan

• Medlem
  • Munkedal
  • 2005-12-13 18:58

Saknar knappen för vidarlänkning till 99mac:s wiki.

Missad översättning på sidan för avancerade sökningar:

Det hade varit trevligt med en funktion där man kan markera alla trådar i ett forum eller Nya inlägg / dagens inlägg som lästa.

Jag skulle just skriva ett kort inlägg till en tråd o fick nedanstående text som "svar" då jag försökte posta in det. Tydligen är "lol" för kort som meddelande, får väl testa med rotflol istället då

• Oregistrerad
  • 2005-12-16 22:21

Om man editerar ett inlägg så dyker det upp vilken stad man är ifrån. Ingen större bugg kanske, men ändå en inkonsekvent lösning...

Hej,

Det är inte mycket som fungerar här. OS 9.2.1 (superstabilt) och Mozilla 1.2.1
Första sidan blinkar frenetiskt. Alltså laddas om och om igen. Så även i vissa
forumsidor, men det gick att få stopp på det hela via manuell refresh av sidan
ett par gånger. Skrollning är seg som sirap.

Den smiley jag skulle lägga in här lägger sig precis var som helst /Einar

Nu uppäckte jag att första sidan fungerar, måste vara något temporärt cache??

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-12-21 21:37
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Hej,

Det är inte mycket som fungerar här. OS 9.2.1 (superstabilt) och Mozilla 1.2.1
Första sidan blinkar frenetiskt. Alltså laddas om och om igen. Så även i vissa
forumsidor, men det gick att få stopp på det hela via manuell refresh av sidan
ett par gånger. Skrollning är seg som sirap.

Den smiley jag skulle lägga in här lägger sig precis var som helst /Einar

Nu uppäckte jag att första sidan fungerar, måste vara något temporärt cache??

Ja, det verkar ha hänt något de senaste dagarna. Kanske var det i samband med att reklambannern allra överst kom till. Sidan har blivit mycket segare och den här omladdningen som Einar beskriver, har jag också så fort jag öppnar en ny sida på 99 mac (sidan laddar alltså om oavbrutet så att det flimrar, den laddar inte klart). Även för mig så botar refresh det hela, men det är väldigt störande. Någon enstaka gång då och då så funkar det. När jag skriver det här inlägget får jag sitta och vänta på att textinmatningen skall resultera i text, sidan är mycket seg nu!

OS 9.2.2 och Mozilla 1.2.1

• Medlem
  • International user
  • 2005-12-29 23:07

Ett litet men ändock problem. Jag brukar redigera inlägg ganska ofta, och har tagit för vana att slå tab en gång för att komma till "Save" och sen avsluta med Enter. Funkar fint på alla forum, men gör jag det med 99mac och den nya smidiga redigeringsfunktoinen får jag ett engelskt felmeddelande om att tråden inte existerar. Klickar jag på "Save" med musen istället går det fint.

Testar i det här inlägget för att få en skärmdump.

Jag blir kastad direkt till den här intressanta adressen:
http://www.99mac.se/forum/showthread.php?message=Ett+litet+men+%E4ndock+problem.+Jag+brukar+redigera+inl%E4gg+ganska+ofta%2C+och+har+tagit+f%F6r+vana+att+sl%E5+tab+en+g%E5ng+f%F6r+att+komma+till+%22Save%22+och+sen+avsluta+med+Enter.+Funkar+fint+p%E5+alla+forum%2C+men+g%F6r+jag+det+med+99mac+och+den+nya+smidiga+redigeringsfunktoinen+f%E5r+jag+ett+engelskt+felmeddelande+om+att+tr%E5den+inte+existerar.+Klickar+jag+p%E5+%22Save%22+med+musen+ist%E4llet+g%E5r+det+fint.%0D%0A%0D%0ATestar+i+det+h%E4r+inl%E4gget+f%F6r+att+f%E5+en+sk%E4rmdump.%0D%0A%0D%0Atest&wysiwyg=0&deletepost=&reason=#post646262

själva ändringen i inlägget sparas inte.

• Oregistrerad
  • 2006-01-15 22:35

Något jag saknar när jag söker på 99mac är resultat ur nyhetsarkivet såväl som från wiki'n. Och när jag ändå tar upp wiki'n så tycker jag det är en bra grej som mycket väl kunde länkas upp från 'bannern'. Den har liksom försvunnit som det är nu.

2 cents
/jensa

Dubbla sökrutor är lite onödigt. Den nedre kanske kan bytas ut mot en direktlänk till avancerad sökning?

Bevaka tråden