Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flytta sitt bildbibliotek?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Öland
  • 2005-12-12 11:47

Som rubriken säger: Kan jag flytta mitt bildbibliotek till exempelvis e extern hårddisk? Bilder tar ju som bekant upp ganska stor del av hårddisken så det vore underbart om man kunde flytta dem som man kan i iTunes...

Ja, du kan flytta det. När du startar iPhoto får du en fråga om bibiloteket och så får du ange vars det är. Detta står i iPhotos hjälp om man söker på "flytta bibliotek" då hittar man den här texten:

Flytta mappen iPhoto Library till en ny plats

1. Avsluta iPhoto.

2. Flytta mappen iPhoto Library till en annan plats på datorn.

VIKTIGT: Om du har skapat flera bildbibliotek, måste du se till att bara flytta det bibliotek som visas när iPhoto är öppet. Om du vill flytta ett annat bildbibliotek än det du arbetar med just nu, måste du först växla till det. Om du vill veta mer om att växla mellan bildbibliotek, klickar du på "Jag vill veta mer".

3. Öppna iPhoto.

4. Klicka på Hitta bibliotek.

5. Markera biblioteket och klicka på Öppna.

Det går bara bra. Jag har haft mitt bibliotek på en extern firewire-skiva i två år. Flytta bara ditt bibliotek dit du vill ha det och dra sedan mappen iPhoto Library till iPhoto-ikonen samtidigt som du håller nere alt+kringla-tangenterna.

edit: ibland får man se sig omsprungen på mållinjen...

Vidare så kan du starta iPhoto med alt-tangenten nere, då får du en fråga vilket bibliotek du vill använda.

• Medlem
  • Öland
  • 2005-12-12 12:21

underbart! tack för alla fina svar

1
Bevaka tråden