okej ledsen om jag var otydlig, men nu fungerar det eller ?
Du var mig en morronpigg en....
Nej, det funkar inte så bra. Jag irrar omkring i relativt okänt landskap utan karta eller kompass, så all hjälp uppskattas oerhört.
Först installerade jag alltså Graphics Libs 2.0 från http://www.kyngchaos.com/macosx/downloads.php via root, men på slutet av installationen fick jag en massa felrapporter. Se bifogade fil (där alltså bara felen är medtagna). Startade servern och testade med ett skript som kräver gd, men det talade om att gd inte funkade/fanns. Så jag antar att installationen sket sig.
Då gjorde jag följande, och så här blev det:
1. Gick till http://www.rbsoftware.net/?page=wsxk och laddade ner WebServerKit.
2. Installerade X11 från Tiger-disken, eftersom WebServerKit tydligen krävde det. Har ingen aning om varför...
3. Reparerade permissions
4. Installerade X11
5. Installerade WebServerKit med webservern avstängd och fick bl.a. en mapp kallad "Apache2" och en fin liten GUI-grejsimojs i inställningspanelen. Startade om hela datorn, körde permissions en gång till, och testade att gå till en lokal sajt via browsern, men fick besked att sajten inte var tillgänglig (jag har mina sajter under user/Sites).
6. Kollade i systeminställningarna och fann att Macens ordinarie "webbdelning" inte var påslagen. Startade den, och kom då åt sajten ifråga.
7. testade ånyo om jag kunde köra skriptet som krävde gd, men än en gång fick jag negativt besked.
Det underliga är att Apache2 lär vara igång fast jag stänger av Macens "webbdelning" enligt den nya panelen jag fick i systeminställningar. Det verkar alltså som om jag har två servrar: både den gamla och den nya Apache2, men att Apache2 inte "hittar" mina sajter (eller omvänt).
error_log för Apache2 (också bifogad) säger bl.a. att den inte hittar foldern "public_html" vilket ju brukar vara default-folder på UNIX. Ska jag skapa en sån och lägga sajterna där istället?
Lessen för förvirringen och kanske underliga frågor. Men jag är nästan helt bortkollrad. All hjälp uppskattas...
Danne