Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ordna sidor i häfte?

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-09 21:30

Jag har skrivit ett litet häfte om bloggar som består av 44 A4-sidor nedminskade till A5 och tryckt dubbelsidigt på A4-papper. Jag har lämnat in det för tryckning tidigare men nu tänkte jag trycka ett enstaka ex på min egna skrivare och undrar hur man enklast kan få rätt sidor bredvid varandra, vad som kallas utskjut? Det finns säkert massor av sätt men jag vill gärna veta det enklaste.

(Mitt häfte heter "Gör en egen blogg!" mer info på http://hem.bredband.net/lindcons/)

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-09 21:47

Det beror väl på vilket program du har gjort sidorna i. Använder du InDesign så finns det en PageMaker plugin som har en funktion för att göra det där.

Annars finns ju möjligheten att göra det på moderna större multimaskiner som ofta står på större arbetsplatser, om man har tillgång till en vill säga. De har ofta sådana funktioner inbyggda. Vi har en Canon iR 3320 på jobbet som vi kan skriva ut på det sättet på och dessutom få det sadelhäftat.

• Oregistrerad
  • 2005-12-10 00:06
Ursprungligen av Gunnar B:

Det beror väl på vilket program du har gjort sidorna i. Använder du InDesign så finns det en PageMaker plugin som har en funktion för att göra det där.

Annars finns ju möjligheten att göra det på moderna större multimaskiner som ofta står på större arbetsplatser, om man har tillgång till en vill säga. De har ofta sådana funktioner inbyggda. Vi har en Canon iR 3320 på jobbet som vi kan skriva ut på det sättet på och dessutom få det sadelhäftat.

Jag har skrivit i Word och sen gjort pdf från OS X och vill om möjligt göra det från pdf-filen. Har inte tillgång till någon multimaskin.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2005-12-10 10:31

Då har jag nog inga förslag. Att lägga ut sidor på tryckark är ju en väldigt tryckeriorienterad verksamhet och funktionen finns normalt i tryckeriernas RIPar.

Finns plug-ins till Acrobat för att göra detta. Kolla upp PitStop, tror att det fixar!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-11 10:18

Plugin för Acrobat som gör utskjutningen heter Quite Imposing, kostar en slant om du bara ska göra ett jobb i det.

Janne

• Medlem
  • 2005-12-13 10:36

Jag ska snart skicka ivag en 46 sidig bok pa tryck, de vill ha den som PDF...

men hur ska jag lagga upp sidorna? Jag trycker pa en hemsida...www.lulu.com...och hittar ingen info dar.

Ska jag lagga dom som spreads i pdf:en eller enkelsidor?

Nar jag lagger dom som spreads sa ligger de: 1-2, 3-4, 5-6 osv. Precis som nar jag jobbar med dokumentet i InDesign. Men eftersom jag inte vet vilket bindning de anvander osv. sa kanske bilder och text hamnar pa fel sida?

Sa, ar det smartare o exportera de som enkel sidor med tydliga sid nr, eller brukar tryckerier fixa ut det anda?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-13 12:06
Ursprungligen av Darko:

Jag ska snart skicka ivag en 46 sidig bok pa tryck, de vill ha den som PDF...

men hur ska jag lagga upp sidorna? Jag trycker pa en hemsida...www.lulu.com...och hittar ingen info dar.

Ska jag lagga dom som spreads i pdf:en eller enkelsidor?

Nar jag lagger dom som spreads sa ligger de: 1-2, 3-4, 5-6 osv. Precis som nar jag jobbar med dokumentet i InDesign. Men eftersom jag inte vet vilket bindning de anvander osv. sa kanske bilder och text hamnar pa fel sida?

Sa, ar det smartare o exportera de som enkel sidor med tydliga sid nr, eller brukar tryckerier fixa ut det anda?

Du skickar som spreads. kan inte tänka mif något annat - sen beroende på omslag så kan dom behöva en egen fil till omslag, på grund av om du ska ha rygg?

Du kan i mailet be dom återkommma om dom vill ha det på annat sätt, men en pdf (olåst) som kommer från indesign torde fungera bra,

/Tangen

• Medlem
  • 2005-12-13 12:28
Ursprungligen av Tangen:

Du skickar som spreads. kan inte tänka mif något annat - sen beroende på omslag så kan dom behöva en egen fil till omslag, på grund av om du ska ha rygg?

Du kan i mailet be dom återkommma om dom vill ha det på annat sätt, men en pdf (olåst) som kommer från indesign torde fungera bra,

/Tangen

Japp jag skivar omslaget som en egen pdf med bade fram o baksida i en wrap-around, de har aven en funktion dar jag kan rakna ut hur tjock ryggen kommer att bli..

Men tack for hjalpen!

Har dock en allman fraga till.....det finns nat som heter OPI som jag inte riktigt har koll pa vad det ar...man kan valja att kryssa i det nar man exporterar, nagon som vet vad det ar?:D

OPI är ett sätt för designern att jobba med lågupplösta kopior av bilder och sen byts dessa mot högupplösta vid rippning. Lämna tomt. Använd Press-förinställningen och ändra inget så borde det gå bra.

Frågan är hur de trycker, om det är tryckark som ska vikas så brukar sidantalet behöva vara delbart med 4, men de kanske har funktioner att fylla på med tomma sidor? Så 46 sidor kan bli klurigt. Ska det bara häftas ihop lösblad så funkar det förstås bra ändå.

Senast redigerat 2005-12-13 17:28
1
Bevaka tråden