Du anger vilket program du vill ange funktioner för, och matar sedan in tangentbordskommandot (alt. färdigdefinierat kommando) för vardera funktion. Det går att programmera imate:n för vad som ska hända när du snurrar åt höger, eller åt vänster, trycker ned knappen, trycker ned knappen och snurrar åt vänster alt höger, håller knappen nedtryckt (om jag inte missminner mig) m.m. Det blir en djädrans massa kombinationer som åtminstone jag aldrig skulle klara av att hålla reda på, särskilt då de (beroende på hur du programerat den) skiljer sig åt mellan olika program. Höger, vänster, och knapptryck är nog för mig.
Har man nytta av den? Hmm, har man som jag en enknappsmus så kanske man skulle klara sig utan den om man köpte en 2-knapps mus med scrollhjul. Men det handlar nog en del om vanor. Använder man sig av något program mycket och programerar imate:n för detta så blir den nog ett uppskattat arbetsredskap. När jag ritar CAD-ritningar så är den ovärderlig. Ritar men vänsterhanden, zoomar in/ut med scrollhjulet och återgår till utgångsläget med knappen.
Sedan är den en bra ON-knapp till macen också. Fast det fungerar bara på de första modellerna av G4:a tror jag. Tryck på knappen så startar datorn.
Fungerar dåligt under OS 9 (hängde datorn titt som tätt), men helt ok under OS X.
Gedigen - det är ingen plastpaddle a'la C64 direkt utan massiv tung härlig metall, snygg och supersexig med sin blåa färg som kan tonas upp/ned (Bara geeks som tycker det. Brudar är nog måttligt imponerade.), enkelt inställningprogram, och god funktion.
Men handen på hjärtat: kanske lite onödig.
Edit: konstig mening.