Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad är "dåligt" med billig skanner?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tänkte köpa någon billig skanner, mest för barnen, men det är ju bra om den är användbar om man vill göra något mer seriöst ibland, dvs offsettryck. (I vanliga fall låter jag proffs skanna bilder.) Det billigaste jag hittade av ett känt märke var Canon CanoScan Lide 25 för 653 kr på pixmania.com.

Om jag vill skanna en akvarell med denna billiga skanner, vad blir då sämre än med en bra skanner? Bortsett från hastigheten. Upplösningen räcker ju eftersom originalen nästan alltid är större än den tryckta versionen.

Går det att få någon sorts "raw-fil" så att man har bra möjligheter att rätta till vitbalans och färger i efterhand?

Jag kan med min billiga HP-scanner få ut många olika format, nackdelen med den är dock att det bildas arteffekter, små vita/svara prickar. Grynigheten är väl OK, sådant man får räkna med i billiga modeller.

Men jag har gjort flera tryckproduktioner med den, funkar fint med lite efterbehandling.

Senast redigerat 2005-12-26 23:27
  • Medlem
  • 2005-12-18 18:47

Öh, raw-filer får man bara från digitalkameror. Jag tror ni tänker på om man kan skanna i 48-bitars färg. Det är bra att kunna. Då kan man joxa mer med bilden utan att den tar synbart stryk.

I en bild i 24-bitarsfärg (8 per kanal) klipps grårampen (vad det nu heter) sönder nästan genast när man vill justera nivåer och vitbalans. Det innebär risk för "bandning" i övertoningar, t ex klarblå himlar. Med 16 bitar per kanal håller gråskalan sig samman under betydligt större påfrestningar.

Jo, en Lide 25 kan nog funka. Jag har scannat akvareller och det har gått finfint. Jag brukar få höja svartpunkten lite, och kanske färgmättnaden. Men bara pytte!

Ursprungligen av lufra:

Öh, raw-filer får man bara från digitalkameror.

Neheddu!
Från Imacons skannrar kan man få ut RAW-filer.

  • Oregistrerad
  • 2005-12-19 06:49

Det som skiljer mest, skulle jag tro är optiken.

En parameter som är ganska viktig är optisk densitet. Den brukar stå som Dmax, Drange eller Dmin. Det har att göra med hur mörka lågdagrar scannerna kan "se", och hur ljusa högdagrar den kan se och hela spannet där emellan. Fast eftersom det verkar variera hur tillverkarna specificerar detta så är det svårt att jämföra bara med siffror på ett papper. Det är bättre att få prova scannern.

  • Medlem
  • 2005-12-22 10:15
Ursprungligen av Kristofer:

Neheddu!
Från Imacons skannrar kan man få ut RAW-filer.

Oj, det var värst. Tänkte inte skannrar hade någon sensor, men det kanske är just det dom har. Beror väl också lite på vad man kallar det. Men, schysst.

Jag köpte en Canon Canoscan Lide 500F USB i somras bara för att ha en liten scanner och är väldigt smidig att använda. Eftersom den använder lysdioder istället för lampa så är den snabb som attan att starta (men det ger sämre kvalité än vanlig lampa). Jag har inte mätt hur bra den är, men jag misstänker att den ligger en bra bit efter scannrar som kostar 4-5000 kr.

Ursprungligen av Adrian B:

....... den använder lysdioder istället för lampa så är den snabb som attan att starta (men det ger sämre kvalité än vanlig lampa)......

Lysdioder! Så det är därför som den klarar sig med strömmen i USB-kabeln.

Det blev en Canon CanoScan Lide 25 från Dustin Home. Ännu ej inkopplad och testad.

1
Bevaka tråden