Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lite digitalkamerafrågor......

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2005-12-14 10:03

Hej! Jag har tittat lite på olika digitalkameror. Är det någon som kan förklara för mig vad en bridge-kamera är? Vad är skillnaden på optisk och elektronisk sökare, och vilket är att föredra?

Och slutligen, är detta ett vettigt köp?

http://www.pixmania.com/se/se/10537...hare-z7590.html

Har jämfört lite grann i samma prisklass, och denna verkar helt klart bäst. Eller har ni andra förslag? Har ni några negativa åsikter om denna?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-14 12:57

En optisk sökare innebär att du tittar igenom kameran, medan en elektronisk är en liten bildskärm.
Begreppet Bridge kan betyda lite olika saker, förmodligen menas här ett mellanting mellan kompakt- och systemkamera.
Länken verkar inte funka.

Edit: Rättar mig själv angående begreppet brigde-kamera. Tänkte först på PictBridge.

Senast redigerat 2005-12-14 13:15

PictBridge betyder du kan koppla kameran direkt till en printer (dvs utan dator) om printern också har PictBridge.

Ang sökare:

• Alla(?) digitalkameror har en skärm som du kan använda som sökare (exkl. SLR kameror så klart)

• Många kameror har dessutom en optisk sökare enligt beskrivning i inlägget ovan. Fördelen är att man har det bättre förspänt i starkt solsken, då skärmen kan vara svår att se. Nackdelen kan vid närbilder vara parallax (du och kameran ser inte exakt det samma)

• Några kameror har ett mellenting av de två ovan nämnda. Du tittar IN i en sökare men tittar där på en mini-skärm. Fördelen är att du undgår parallax; får samma tekniska info. som på skärmen och samtidigt slipper du solen. (Det senare göller naturligtvis även då man tittar på redan tagna bilder) Nackdelen är naturligtvis att bilden som sådan är sämre än i en "riktig" optisk sökare.

( Det kan också i början vara svårt att vänja sig vid skärm-fotografering om man är van vid filmkamera.)

/ kalle.

1
Bevaka tråden