Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

ffmpegX installationsproblem

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-12-11 15:14

Hej!
Har laddat hem ffmpegX och de binaries från de URLs som programmet rekomenderar, lägger dem i en folder och "locatar" dem för ffmpegX. Då får jag upp ett felmeddelande som säger:
The installation was not successful
##/bin/sh: -c: line 1: unexpected EOF while looking for matching `''
/bin/sh: -c: line 2: syntax error: unexpected end of file

Eftersom jag är grön på det här området så har jag ingen aning om hur jag ska gå till väga. Har testat att leta på ffmpegX's forum och laddat hem de olika binaries igen men utan framgång.

Tacksam för svar
/Fabian

hmm, kanske prova HandBrake, eller D-Vision 3 instället?

De är mer klassiska apps, som man bara drar till sin Program-mapp och sen funkar de..

http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/21117
http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/16486

• Oregistrerad
  • 2005-12-11 17:43

Tack för svaret soul808 men om jag förstått det hela rätt så används de program som du rekommenderar när man vill göra det"omvända" som jag vill göra.

Jag vill kunna skapa en DVD som jag kan titta på i en extern spelare från AVI filer som jag har på min PB.

Det finns massor av trådar om det på forumet men eftersom jag inte lyckats installera de nödvändiga binaries ffmpegX kräver så kan jag inte komma vidare.

Är det ingen som stött på liknande problem eller som vet hur jag löser det som felmeddelandet rapporterar?

/Fabian

Toast 7 fungerar till samma. Men det är ju rätt dyrt.

• Medlem
  • 2005-12-14 10:34

Flytta inte binärfilerna från deras mappar. Om du flyttar dem och någon mapp i sökvägen innehåller "otillåtna" tecken kan det bli problem.

Du döper inte om filerna?

Du fyller i ditt lösenord?

BTW. Toast är dödligt långsamt jämfört med ffmpeg-motorn.

Prova att ladda ner filerna på nytt. Enligt felloggen låter det som om det skulle kunna ha uppstått problem vid nerladdning.

Prova även att installera en fil åt gången, så kan du härleda till vilken/vilka filer det är fel på.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-14 13:37

Bara en tanke: har du några konstiga tecken (t ex mellanslag/åäö) i sökvägen till filerna?

Från ffmpegX hemsida:

Citat:

Make sure that your startup disk has no spaces or special characters in its name.

Det kanske gäller hela sökvägen till filerna, jag är inte säker.

• Oregistrerad
  • 2005-12-15 15:02

Fortsatt problem

Tack för alla tips
Tyvärr har jag inte fått det att fungera ännu. Försökte med att ladda ner dem igen, gjorde om installationen stegvis men utan resultat. Är också lite konfunderad över mpeg2enc-filen som syns nertill höger i den bifogade screenshoten - ska den ha det formatet som den har? De andra filerna är ju sådana UNIX filer? (Som ni förstår så är jag helt grön på det här området så jag är mycket tacksam för den hjälp jag får Hur som helst så får jag upp samma felmeddelande när jag försöker installera om allt. Ni ser själva hur det ser ut på den bifogade screenshoten.

Någon som förstår vad som är fel?

/Fabian

Nej, mpeg2enc-filen ska inte se ut så. Prova först att helt enkelt ta bort filändelsen och sedan installera igen. Funkar inte det, ladda ner den på nytt, men håll ner alternativtangenten när du klickar på nerladdningslänken (eller höger/ctrl-klicka och välj "spara som").

• Oregistrerad
  • 2005-12-15 20:19

ffmpegX, fortsatt problem...

Har laddat ner filen i Firefox förrut genom att alt-klicka och spara men nu testade jag med Safari (alt.klicka och spara som) och då blev det en sån fil som på bilden... fel också antar jag eftersom det inte fungerar...
Någon som har en fungerande mpeg2enc fil som skulle kunna den skicka till mig?
fabianwrede ( at ) gmail.com

Hur svårt ska det här vara egentligen?

Tack än en gång för alla tips!

/Fabian

• Medlem
  • 2005-12-15 23:01

Filen på bilden ser korrekt ut, såvida den inte har en dold filändelse.

Prova annars att lägga dit binärerna för hand:
/Library/Application Support/ffmpegX

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-20 12:08

Ett underbart program bara man fått alla bitar installerade.
Ger bra möjligheter att själv experimentera med olika inställningar och codecs. Använt det i två år nu.

Vanligaste felen verkar vara "felaktiga" mappnamn, tex med mellanslag. Att hela hjälpfilerna inte laddats hem. Att någon gammal version ligger och skräpar.
Prova http://www.videohelp.com/forum/viewforum.php?f=35

1
Bevaka tråden