Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Finder startar inte

Tråden skapades och har fått 1 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vellinge
  • 2005-12-14 18:26

Hej,

nu har jag fått ett till synes allvarligt problem på halsen. Jag har sökt igenom trådarna här men hittar inga som känns aktuella.

Det är nämligen så att Finder vägrar att starta. Efter att datorn satts igång så kommer skrivbordets bakgrundsbild upp samt Dock. Sen tar det stopp. Inga program, med undantag av Explorer (som gör att jag kan skriva här), fungerar. Jag kommer inte heller åt Äpple-menyn uppe i vänster hörn. Det finns inte heller några som helst ikoner på skrivbordet; det är helt tomt.

Jag har provat att cmd-alt-esc och då blinkar Finder i fönstret. Snabbt. Jag klickar på starta om och upprepar detta ett antal gånger. Sedan försvinner Finder ifrån fönstret. Jag har högerklickat på Finder-ikonen i Dock och det enda val jag har där är "Öppna". Inget händer givetvis.

Jag har startat om datorn, dragit ut allt utom mus och tangentbord, men ändå vägrar den starta.
Jag har försökt slingra mig runt problemet genom att ladda hem en fil och välja plats på hårddisken men då kraschar Explorer. Det enda jag hann med att se var att det saknades ikoner på Mac HD och HD2.

Datorn fungerade klockrent imorse innan jag körde till jobbet och nu så tvärvägrar den.

Kör f ö senaste versionen av Tiger.

Jag är väldigt, väldigt tacksam för alla tips och råd som ni kan ge mig. Man känner sig helt förtvivlad i skrivande stund.

Mvh
Micke

  • Oregistrerad
  • 2005-12-14 19:57

Prova att starta upp i safe mode genom att hålla shift-tangent nere.

1
Bevaka tråden