Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera iMac G3 10.0 -> Panther

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag åker hem till föräldrarna över jul, så tänkte jag installera min gamla Panther på morsans dator, nu när jag själv kör Tiger. Hon har en iMac G3 500 MHz. Jag är inte säker på om hon nu har 10.0 eller 10.1, men det har nog inte så stor betydelse.

Lite julpyssel måste man ju ha…

Eftersom hon kopplar upp med modem, så tänkte jag förbereda mig ordentligt här hemma, och har hittills tankat hem combo-uppdateringtill 10.3.9. (117 MB är ju rätt svettigt på modem - det hade säkert tagit mer än en halv dag att tanka hem hos henne.)

Jag har även tagit hem firmware-uppdatering, ifall det skulle behövas.

Först har jag ett par specifika frågor:

Kan jag köra arkivera och installera? Finns samma alternativ som vid uppgradering från exempelvis Panther till Tiger, eller fungerar det annorlunda med så tidiga versioner av OS X?

Behöver jag egentligen bekymra mig om vad datorn har för firmware? Den kör ju trots allt en gammal version av OS X nu, så det borde inte vara några problem?

Sedan tar jag tacksamt emot allmänna tips på vad man bör tänka på vid uppgraderingen.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-15 22:12
Ursprungligen av Nicklas Högås:

Behöver jag egentligen bekymra mig om vad datorn har för firmware? Den kör ju trots allt en gammal version av OS X nu, så det borde inte vara några problem?

Ja, det är väl först för att köra 10.2 som uppdaterad firmware krävs, http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75430. Så det är väl inte alls säkert att den har uppdaterats eftersom den kör en verision före detta.

MVH/Jens

Tackar för tipset. Krångel med firmware vill man ju gärna undvika.

En annan fundering: Maskinen har 20 GB HD, och ungefär 7-8 GB ledigt nu. Det borde väl räcka för att installera OS X? När jag väl kört "arkivera och installera" kommer jag direkt att ta bort det gamla OS X, eftersom det inte har använts mycket, och inte kan misstänkas innehålla något jag har nytta av nu. Panther borde väl inte ta så förfärligt mycket mer plats än 10.0? Finns det risk att det blir kritiskt med utrymme under installationen, dvs så länge det finns kvar ett gammalt arkiverat system?

(Att det sedan inte blir så mycket lagringsutrymme kvar spelar inte så stor roll, eftersom den datorn aldrig kommer att innehålla så mycket mer än mail, worddokument och ganska få bilder från digitalkamera?)

Alternativet att inte installera onödiga språkstöd dyker väl upp under installtionsprocessen?

1
Bevaka tråden