Jag måste bara slå ett slag för Linksys, den tycker jag har varit toppen efter en lång rad av både bra och dåliga DLink.
Samma här, jag kan rekommendera linksys WRT54G... med viss reservation.
Det är så att det finns flera hårdvarurevisioner av linksys populära WRT54G. Den nyaste är version 5, en modell som är helt ny i hårdvara och mjukvara trots att skalet är likadant. En bekant har diverse problem med att den fryser och måste omstartas. Min version 3.1 fungerar fint, efter lite inledande småproblem innan jag uppdaterade programvaran till nyaste från linksys hemsida.
Anledningen till att v5 är helt ny är att de äldre versionerna hade linuxbaserad mjukvara med fri källkod, något som gjorde att den blev otroligt populär bland nätverksnördar. Det tog inte längre innan det kom en uppsjö tredjepartsprogramvara till dessa manicker, som ger funktionalitet som normalt hittas i många gånger dyrare utrustning. Linksys gillade inte detta och gjorde en ny version som har annan hårdvara och INTE kör den gamla beprövade linuxlösningen.
Efter diverse arg feedback från kunder tog linksys konstigt nog fram en "entusiastversion", WRT54L som är "hackbar" precis som de gamla WRT54G'arna.