Webtext går visserligen att ställa in, men de flesta sidor har textstorleken angiven i punkter vilket innebär att sidlayouten i så fall blir helt förstörd.
Alla mått angivna med någon annan enhet än pixlar konverteras med ett referensvärde för skärmens pixeltäthet. I Mac OS är (och har) det alltid varit 72 pixlar per tum. (Windows använder 96, fråga mig inte varför?!?) En typografisk punk (pica [det amerikanska systemet]) är ungefär 0,351 mm eller 1/72 tum. Vilket gör att konverteringen från typografisk punkt till pixel är 1:1.
I europa använder vi istället didot som är 0,376 mm. Numer har vi dock mer eller mindre konverterat till postscript-punkter som är typ samma sak som pica.
Det man kan göra är alltså bara att ändra referensvärdet till den faktiska pixeltätheten på skärmen. Min iBook tex har ungefär 100 pixlar per tum, vilket är rätt långt från referensvärdet som operativsystemet rapporterar. Om systemet på något sätt kunde känna av även den faktiska skärmstorleken (bredd och höjd i mm) så skulle den kunna rapportera ett referensvärde till programmen som stämmer överens med verkligheten, och alla måttenheter som angivits på exempelvis webben skulle kunna konverteras korrekt.
Det finns ett system som heter EDID (extended display identification data) som rapporterar modell, fosforfärger, fabrikat och annat från skärm till operativsystemet. Den borde kunna användas också för att rapportera pixeltäthet.
Min lösning på problemet.