Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

X800 + 2st 20"skärmar + 1 TV?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hejsan!

Här kommer en galen fråga. Kan jag med ett ATI x800 kort driva 2st apple 20 eller 23" skärmar + en LCD eller CRT TV (monitor)?

Min tanke var att skaffa ytterligare en Apple skärm för min redigering men att kunna kolla slutresultatet på en vanlig TV. Allt detta med en liten budget, skulle det gå att fixa med bara ett ATI x800 kort? Skulle varit skönt att kunna redigera på två skärmar och sen kolla resultatet på en vanlig TV. Eller finns det andra lösningar?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-20 19:43

Det kortet har ingen tv-out, utan man måste använda dvi -> tv & då förlorar du en skärm (+ att x800 har 1 dvi & 1 adc)

Däremot så kan du köpa ett ATI Radeon 9200 128MB PCI & köra med 2 grafikkort, då kan du ha 3 skärmar + 1 tv (kortet har tv-out). Säljs av Macoteket.

Är det ingen risk för hårdvarustrul om jag pressar in 2 gfxkort i min G5:a? Eller det är så de stora pågarna som arbetar med redigering gör?

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-12-20 23:00
Ursprungligen av barnholdt:

Är det ingen risk för hårdvarustrul om jag pressar in 2 gfxkort i min G5:a? Eller det är så de stora pågarna som arbetar med redigering gör?

Det är ingen risk. Kortet du har nu sitter i AGP porten & 9200 kortet sätter du i pci.
Funkar klockrent. Tror tillochmed att du kan ha upp till 4st grafikkort samtidigt med PM G5 & OS X

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-20 23:56

Om du ska redigera på två skämar och få TV-output ska du INTE göra som du tänker dig där. Det är verkligen en dålig lösning.

Det bästa du kan göra är att skaffa en ADVC 110 eller liknande DV in/out box och koppla till dator för monitorering av ditt redigerande. Detta blir en NATIVE DV autoput - dvs du ser EXAKT det som skulle hamna på en TV genom en kamera eller om du gör om ditt material till DVD.

GPU -> TV är inte tänkt för broadcast sammanhang (korrekt visning av bild på TV). Det är mer en "kul funktion" som visar bilden lite som det blir snarare.

Ska du gå korrekt till och göra det som "pågarna som arbetar med redigering gör" så skaffar du dig ett video in/out kort som du kopplar via FireWire eller i en PCI-slott. Exempel på ett heltäckande i/o kort är ett AJA Kona LS, men då pratar med prislappar över 10 000 kr. Fördelen här kontra en dv capture box är:

- Kan jobba med olika upplösningar vad gäller codecs (10-bit okomprimerad -> JPEG eller DV)
- Har mycket bättre i/o möjligheter (Composite -> SDI, XLR för ljud m.m)
- Har mycket bättre responsivitet (0 frames latency, DV har kring 4 frames)

Så, ett X800XT ger dig stöd för 2 skärmar, en ADVC 110 ger dig video out. Notera att en DV-box ENDAST ger video ut i ett program som stödjer detta. Dessa inkluderar:

- Final Cut Pro
- After Effects
- Photoshop CS2
- Combustion 3 eller senare
- Ev. Shake

m.m.

En DV Box gör inte TV:n till en extra bildskärm som ett PCI-grafik eller videokort skulle göra.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-20 23:59

En ADVC 110 går på 3369 kr inkl moms på Macoteket. Den ger dig video in/ut i DV-format.

Kör du med grafikkort kommer du märka problem ganska garanterat - det har jag kört till och från hemma och det är verkligen inget jag rekommenderar för redigering.

Så om jag fatta det hela rätt blir det som följande?

Kör x800 med mina skärmar som vanligt och sedan FireWire till ADVC 110 och från den med en vanlig composite kabel till TV, eller?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-21 20:39

Exakt!

- X800 kortet ger stöd för två data-skärmar - VGA eller DVI (ev. 1st ADC…)
- ADVC 110 ger dig composite/rca och s-video in/ut i DV-format över FireWire. Jag tror även den har firewire in/ut, men kan inte garantera det. Smidigt är att den drivs av FireWire-ström så du behöver ingen separat AC/DC

1
Bevaka tråden