- costas
- Medlem ●
- Stockholm
Är en glad amatör och undrar vad man ska ha för kamera. Har en liten olympic mini me idag som inte duger till mer än partybilder. Visst det var darför den köptes och den duger kanonbra för sånt. Men när det kommer till lite större mörka lokaler etc etc så duger den tyvärr inte
Så vad ska man köpa för kamera för runt 5000. Man borde få någon ok för dem pengarna kan man tycka
Lägg inte 5000:- på en kompaktkamera när du kan få en riktig systemkamera för 6400:- inkl frakt. Jag tänker på nya Olympus E-500 inkl. 14-45 mm. Den har fått mycket bra recensioner och jag har precis köpt en själv. Priset gäller om du köper från Technikdirekt.
Men det är klart, ditt tak kanske verkligen är 5000:-, då ber jag om ursäkt för ett irriterande inlägg och så får någon annan tipsa
(En sak man lätt glömmer när man ska shoppa prylar är att det alltid tillkommer diverse relaterade utgifter - i mitt fall har jag t.ex. direkt fått lägga ut ytterligare 1600:- på minneskort, skylightfilter och en bra fotoväska...)
Tack för tipset.
5000 kr skrev jag för att inte få tips om kameror runt 20000 eller nåt
Tack för förslaget ska kika igenom det. Förresten, behövs det blixt? eller har den inbyggd?!?!
jag är helt grön när det gäller kameror.. jag är lite mer sikta och tryck av kille
god jul på dig förresten
Tack för tipset.
5000 kr skrev jag för att inte få tips om kameror runt 20000 eller nåt
Tack för förslaget ska kika igenom det. Förresten, behövs det blixt? eller har den inbyggd?!?!
jag är helt grön när det gäller kameror.. jag är lite mer sikta och tryck av kille
god jul på dig förresten
Konica Minolta 5 D har i dag rasat och är väldigt prisvärd. "Anti skak" på köpet!
jo, jag har precis köpt en sådan själv. som om det satt en ny fotograf vid spakarna!
I tidningen digitalfoto så fick den goda betyg.
rekommenderas
jag köpte min på scandinavianphoto som paket.
Finns det någon kamera utan inbyggd blixt idag?
Några recensioner av E-500, den sista funkar mer eller mindre som en manual.
http://www.steves-digicams.com/2005_reviews/e500.html
http://www.dpreview.com/reviews/olympuse500/
http://www.wrotniak.net/photo/oly-e/e500-rev.html
Nu har jag inga nya gamla objektiv, eller jo farsan har en systemkamera från 84a
Så som jag förstod så kan man byta objektiv på olympusen.
Ska nog skaffa mig en sån då den tar xd kort och jag har redan 2 st 1gb kort
tack för all hjälp grabbar
ha en go jul
Jag är skeptisk till Olympus, fast man ska förstås ta det modell för modell. Deras systemkamera var ganska dålig enligt testerna. Det var ett tag sedan, men jag undrar om det inte var E-500 redan då. Enligt tester är den en bra bit långsammare än Canon i alla fall. Jag vill ha en pigg kamera som tar bilden när jag vill, och att döma av Imaging Resources tester så är Canonen långt före E-500.
Men det är märkligt, Cyberphoto hävdar att "tiden mellan bilder är helt försumbar" på E-500 medan Imaging Resource rapporterar en sekund mellan bilderna, medan Canon är tre gånger så snabb. Jag tror på IR, de har mätt, Cyberphoto bara tycker lite.
Jag har inte kollat nyheterna på ett tag. Senast jag nosade på systemkameror stod valet mellan Canon och Pentax. Pentax har en ny modell sedan dess, men tyvärr verkar de inte ha prioritet hos testarna. IR har inte testat dem sedan deras första DSLR.
>använda gamla objektiv (vilket jag inte tror att olympusen fixar, men jag är inte säker)
Det finns en adapter, http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=MF-1 men jag är en vidvinkelkille så det känns inte särskilt upphetsande att köra med gamla objektiv (x2...)
>blir nog denna paket
Kul!
Olympusen styrka ligger nog kitet som kommer med E500 + 14-45 och 40-150 objektiven i förhållande till pris.
Oly's kitobjektiv är nog strået vassare än andra kitobjektiv, ffa till Nikon D50 och Canon om man får tro alla objektivmätningar. Begränsningen hos kameror med stora sensorer är idag objektiven, medans det hos Oly är sensorn som är begränsande. Med den snabba sensorutvecklingen tror jag det inte dröjer länge innan sensorerna hos 4/3-systemet matchar deras objektivprestanda. För system med större sensorer är det enda alternativet att köpa gluggar som är större och dyrare om man vill utnyttja sensorn i sin fulla kapacitet.
Synd att Olympus inte får mer uppmärksamhet, deras system är faktiskt riktigt bra. Sett till vad man får för pengarna tvivlar jag på om det finns något som slår dem.
Tja, KM Dynax 5D ligger i ganska precis samma prisklass, plus minus någon hundring beroende på optik. Då får man snäppet sämre kitobjektiv (dock absolut inte dåliga, 18-70-zoomen är definitivt bra till det priset) men i stället får man antiskak i kamerahuset som fungerar grymt bra - ungefär som att ha kameran permanent monterad på ett osynligt enbensstativ. Billigaste kitet med 18-70-gluggen kostar ungefär 6900 på cyberphoto.
Men olympusen verkar vara riktigt bra, särskilt för det uppenbart enorma segmentet med plåtarglada konsumenter som inte har några större planer på framtida optikinvesteringar. Det enda är väl att den brusar aningen mer och har lika kass sökare som 350d men det verkar ju folk märkligt nog kunna leva med, fråga mig inte hur
Datormagazins nya nummer kom idag (prenumerant). Där hade de testat fem systemkameror och fått följande rangordning
1. Konica Minolta Dynax 5D
2. Canon EOS 350D
3. Olympus E-500
4. Nikon D70s
5. Pentax *ist DL
Här har man viktat in pris och prestanda därför van Dynaxen trots en lite sämre paketglugg. Dock tyckte man att alla tog för en amatör helt godkända bilder. D70:n hade bästa gluggen. Olympusen fick bra omdöme, men lite högt brus och ibland tveksamma övergångar mellan ljusa och mörka partier och inte full fart på USB2
Vill man fotografera i befintligt ljus så är nog EOS:en att föredra, Canon har överlag de lägsta brusvärdena på sina kameor.
Samuel K
Det enda är väl att den brusar aningen mer och har lika kass sökare som 350d men det verkar ju folk märkligt nog kunna leva med, fråga mig inte hur
Jag tycker inte att sökeren är så väldigt dålig. Bara för att prova så tog jag fram min EOS5 (tyvärr ingen D)
och jämförde. Visst är sökaren sämre på 350D och mindre men inte så att det stör mig.
MÅnga klagar på också på att huset är litet och att det är lätt att komma åt självutlösarknappen. Jag var lite tveksam eftersom jag gillar stora kameror (min 5:a är utrustad med vertikalgrepp) men det fungerar faktiskt bra om man håller den på rätt sätt. Försöker man hålla den som de flesta nybörjare med en hand i var ända av huset funkar det absolut inte men om man lägger kaneran i vänster handflata med fingrarna runt gluggen funkar det bra. Till min stora överraskning och glädje. Det enda som jag upplevt som negativt med 350D.n är att den verkar lite kitslig med vilken piratoptik den vill umgås med, min Sigma 90/2,8 macroglugg (förvisso en 5-6 år) fungerar väldigt sporadiskt.
EDIT: Stavfel
Vill man fotografera i befintligt ljus så är nog EOS:en att föredra, Canon har överlag de lägsta brusvärdena på sina kameor.
I det prissegment vi talar om är det faktiskt ganska små skillnader brusmässigt, har plåtat rätt mycket med 350D men tycker inte den sticker ut särskilt mycket. Den är lite bättre, men skillnaden är egentligen ganska liten. Just för befintligt ljus skulle jag snarare säga att en D5D, ev. kompletterad med en ljusstark fast glugg (finns billiga begagnade), är ett ganska givet val i den prisklassen, antiskaksystemet är verkligen otroligt bra just för inomhusbruk. Man blir _fort_ bortskämd med att ta skarpa bilder med 1/10 sek slutartid...
Jag tycker inte att sökeren är så väldigt dålig. Bara för att prova så tog jag fram min EOS5 (tyvärr ingen D)
och jämförde. Visst är sökaren sämre på 350D och mindre men inte så att det stör mig.
Som sagt är det väl en smaksak, men själv kan jag helt enkelt inte stå ut med en så liten och ljussvag sökare. Jämför man en D5D och en 350D sida vid sida är skillnaden stor, och den förstnämnda vinner dessutom stort på handhavandet i övrigt. Dock inte sagt att 350D är en dålig kamera, tvärtom, men den känns på tok för mycket "semesterkamera" för min del och står sig inte riktigt prismässigt.
Men som alltid tycker jag att man inte ska lyssna alltför mycket på mig eller någon annan när man ska välja kamera, utan i stället bege sig till närmsta fotohandlare för att själv bilda sig en uppfattning. Inget ger så bra bilder som en fotograf som trivs med sin kamera...
Datormagazins nya nummer kom idag (prenumerant). Där hade de testat fem systemkameror och fått följande rangordning
1. Konica Minolta Dynax 5D
2. Canon EOS 350D
3. Olympus E-500
4. Nikon D70s
5. Pentax *ist DL
Här har man viktat in pris och prestanda därför van Dynaxen trots en lite sämre paketglugg. Dock tyckte man att alla tog för en amatör helt godkända bilder. D70:n hade bästa gluggen. Olympusen fick bra omdöme, men lite högt brus och ibland tveksamma övergångar mellan ljusa och mörka partier och inte full fart på USB2
Vad var argumenten mot Pentax?
Läste också Datormagazins test och tyckte väl att dom var ute och segla en del. För ett bra test på Olympus E-500 köp senaste tidningen Foto.
gpd, angående din Sigma glugg så kan den behöva en liten uppdatering. Har sett andra med samma problem där en uppgradering på gluggen gör att den funkar klockrent igen.
Läste också Datormagazins test och tyckte väl att dom var ute och segla en del. För ett bra test på Olympus E-500 köp senaste tidningen Foto.
gpd, angående din Sigma glugg så kan den behöva en liten uppdatering. Har sett andra med samma problem där en uppgradering på gluggen gör att den funkar klockrent igen.
Intressant ghost9999 med uppgraderingen av Sigma gluggen. Har du mer info om hur att gå till väga så är jag tacksam.
Jo DMZ test skall man nog ta med en nypa salt, det är trots allt en dator- och inte en fototidning.
Olympus gamla manuella OM system var ett väldigt bra system som med sin litenhet gjorde succe på 70-talet bland många fotografer. Tyvärr var de inte tillräckligt robusta för hårt yrkesbruk så de flesta tidningar gick tillbaka till Nikon och Canon. Gluggarna var väldigt bra. Sedan misslyckades Olympus med att konvertera till autofokus så systemkamerorna försvann.
SJälv trogen Canon användare sedan 1979 så har jag alltid haft en svaghet för Minolta som jag betraktat som lite underskattade. Robusta kameror med bra optik, kanske någotsämre optiskt än Nikon och Canon. Att jag dessutom undviker blixt i största möjliga mån och desstuom är böjd åt telehållet gör ju att den inbyggda bildstabben i Dynax 5 o 7 är attraktiv. Känns bättre med den i kamerahuset än i gluggarna som alla andra har.
Jag lessnade på min dålig ljuskänslighet i min gammla digitalkamera så igår köpte jag en ny systemkamera och det verkar vara helt ok. Har inte hunnit fota men ska väl ut på hårdprovning i Stockholms någon natt och testa.
Blev en Dynax 5D efter rekomendation av en som kör bil men hydralfjädring..
Ursprungligen skrivet av Samuel K
Som sagt är det väl en smaksak, men själv kan jag helt enkelt inte stå ut med en så liten och ljussvag sökare. Jämför man en D5D och en 350D sida vid sida är skillnaden stor, och den förstnämnda vinner dessutom stort på handhavandet i övrigt. Dock inte sagt att 350D är en dålig kamera, tvärtom, men den känns på tok för mycket "semesterkamera" för min del och står sig inte riktigt prismässigt.
Jag håller med att det närks att 350:n är en konsumentkamera. Den största anledningen att det blev den är att jag har massor av objetiv och tillbehör sedan tidigare till EOS systemet. Jag valde mellan den och 20d men insåg att med den snabba teknikutvecklingen som det är f n på det här området så var det bättre att hålla igen och vänta på den första kameran med fullformatssensor i rimlig prisklass. Titta, nu är vi nästan där med EOS 5D för 23K + moms.
Egentigen inget speciellt, mera av typen lite sämre än de andra på det mesta fast inte dålig......... Färre fokuseringspunkter, röriga menyer, medföljer inga uppladdningsbara batterier (använde AA/R6) mm.
Kameran använder SD kort i stf CF vilkern recensenten tycker är en nackdel eftersom CompactFlash finns i större kapaciteter. Jag tycker att det är av mindre betydelse för en amatör, SD finns i upp till 2GB och med det kommer man ganska långt även om man fotograferar i råformat.
Det är mycket en fråga om tycke och smak samt om man har objektiv och tillbehör från den analoga tiden som kan återanvändas. Ingen av de testade kamerorna ansågs som dålig.