Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail stänger sig/hänger sig direkt efter öppnande...

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2005-12-26 23:40

Har sökt i forum efter liknande problem men ej funnit någon. Efter att jag idag väckte upp datorn ur vila och startade mail, så bara stängde programmet omedelbart med klassisk "felruta" med förfrågning om man vill ge rapport till Apple. Detta är fallet oavsett hur många omstarter jag gör etc. Jag har inte installerat några konstigheter, framför allt inte mellan förra gången jag kollade mail (i förmiddags) och nu... Jag har en inbox med relativt mycket mail - 2500 stycken - 1,5 GB eller så...

VAD GÖRA? Hur kan jag felsöka?

Senast redigerat 2005-12-27 00:00
  • Medlem
  • 2005-12-26 23:59

Jag har ibland samma problem, man hos mig är det hela datorn som låser sig. Men bara om Safari är igång samtidigt som Mail. Då är det bara att trycka på strömbrytaren och börja om. Har OS 10.4.3.

• Medlem
  • 2005-12-27 00:13

MAIL: Å, Ä, Ö - idé är nöjd

Jag har OS 10.4.3 och problem med MAIL.
När mina mail tas emot av en del Windowsanvändare, men inte alla, så förvrängs texten till oläslighet om det finns många å, ä och ö.
Jag har kollat och rensat i typsnittsmapparna och jag har 'text encoding' i läge 'automatic'.
Vad kan det bero på? Åtgärd?
-------------------------------------------
Exempel: Innehåll och idé är jag nöjd med,
Har ni förslag till förbättring?
 Önskar Lars

-------------------------------------------

• Medlem
  • 2005-12-27 11:12

Jag startar om datorn, har inga andra program igång, men det låser sig ändå.

wesee - föreslår att du söker på +mail +åäö - jag vet att ditt problem diskuterats i andra trådar. Denna handlar om att Mail hänger sig vid start - eventuellt kopplat till stor mailbox (?)

• Medlem
  • 2005-12-27 11:17

Jag kan förtydliga en fråga för att underlätta mitt felsökande:

I användare/bibiotek/mail så finns alla mailen samlade. I en mapp som heter mitt mailkonto ("pop-användarnamn etc") syns alla de mail som ligger i standard mailmappar (inbox/sent messages/drafts/deleted) etc. Jag kan givetvis gå in och "lägga undan" en stor del av dessa filer manuellt. MEN det finns ju också table of contents och andra filer - som exempelvis pekar på mappen "mailhämtningar" i användare/bibliotek parallellt med "mail". Denna innehåller - såvitt jag kan se - bilagor till mail...

Så - hur skall jag gå tillväga för att inte dumma mig när jag manuellt plockar undan lite mail...?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-27 11:18

Du kan testa att ta bort filer från Mail. De ligger någonstans i ditt bibliotek. Jag har för mig det finns en mapp som heter Mail direkt i biblioteksmappen. Där ligger både dina kontoinställningar och dina brev sparade om jag minns rätt.

Testa att rensa lite (men se till att ha en backup). Ta tex bort inställningsfiler och liknande. Om du inte är säker på vad du skall ta bort kan du testa att flytta hela rasket någonstans och starta mail, om det fungerar då vet du att något är fel på dessa filer. Antingen kan du då flytta tillbaka lite i taget och testa igen tills du hittar felet, eller så kan du kanskeimportera de filer du flyttade innifrån Mail.

Tänk på att Mail alltid skall vara avstängt när du pillar i den där mappen.

• Medlem
  • 2005-12-27 12:04

Jag vill gärna kunna importera tillbaka de mail jag "lägger undan", också med rätt datumangivelse på mailen etc, när jag väl startat om med en "clean" version av mail. Någon som kan guida mig steg för steg?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-12-27 12:40

Har du testat Importera-funktionen i Mail?

• Medlem
  • 2006-01-02 07:43

Jag kopierade ut hela mappen med mail samt mail-bilagemappen i användare/bibliotek och startade med blankt mailprogram. Importerade därefter mailen igen. Det verkar ha gått bra.

1
Bevaka tråden