Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

vart tog bilderna vägen?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

När jag idag öppnade mitt iPhoto bibliotek fanns där inga bilder. Det enda man såg var ramarna av bilderna, så som att de var där men inte kunde visas. Vad är nu felet? Känns inte så bra med att inte kunna öppna alla mina bilder, då dessa betyder en hel del. Så, har ni några tips på vad som är felet och på hur det kan lösas?
Tack på förhand!

Kolla om du i Finder kan hitta bilderna i mappen iPhoto Library som bör finnas i din bild-mapp.

Har testat detta men där hittar jag som du säger en mapp som heter iPhoto library.. men i den så finns det inga bilder.. det finns en som heter AlbumData.xml, men den leder bara till en internetsida där alla namnen på mina bilder står.. verkar inte vara där de ligger...

Har du uppgraderat nyss till en ny version av iPhoto? Kommer du på något som kan vara orsak till att bilderna inte finns där? Jag vet att somliga hade problem när de uppgraderade från iPhoto 4 till 5.

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Har du uppgraderat nyss till en ny version av iPhoto? Kommer du på något som kan vara orsak till att bilderna inte finns där? Jag vet att somliga hade problem när de uppgraderade från iPhoto 4 till 5.

Ja, jag har uppdaterat iPhoto till 5 relativt nyligen. Det har ju fungerat alldeles utmärkt fram till igår så det är ju lite konstigt. Jag tog i och för sig bort en del mappar i finder innan jag öppnade iPhoto, men det kan la inte vara det som ställer till det, eller? Vad ska jag göra?

Ursprungligen av filip.ekman:

Jag tog i och för sig bort en del mappar i finder innan jag öppnade iPhoto, men det kan la inte vara det som ställer till det, eller?

Hehe, ja, det beror ju på vilka mappar du tog bort...

Jag tog i och för sig bort en del mappar i finder innan jag öppnade iPhoto, men det kan la inte vara det som ställer till det, eller?

Jo, naturligtvis KAN det vara det som ställer till det...
Men det beror ju förstås på VILKA mappar det var som du tog bort...

Edit: TZW var lite snabbare...

Ja, jag har uppdaterat iPhoto till 5 relativt nyligen. Det har ju fungerat alldeles utmärkt fram till igår så det är ju lite konstigt. - - - Vad ska jag göra?

Jag önskar att det vore så enkelt som att säga "återskapa från din backup", för hade du en sådan hade ditt problem varit löst.

Märks det i hårddiskinformationen att du har fått en massa gigabyte ledigt, motsvarande det du hade i iPhotobiblioteket?

Det enda råd jag kan ge är att plöja igenom diskussionerna på apple.com/support och se om du hittar något där. Och så naturligtvis det alldeles för sent komna rådet: Gör alltid säkerhetskopior. Alltid. Alltid.

Bara för att se till att jag har förstått allting: Finns det inga bildfiler alls i ~/Pictures/iPhoto Library?

Ursprungligen av Björn Malmehed:

Bara för att se till att jag har förstått allting: Finns det inga bildfiler alls i ~/Pictures/iPhoto Library?

Just precis.. Eller rättare sagt, jag lyckades hitta några i olika mappar men de gick inte att öppna.

Just precis.. Eller rättare sagt, jag lyckades hitta några i olika mappar men de gick inte att öppna.

Okej. Gör en kopia av din iPhoto Library-mapp. (Markera den och tryck kringla+D.) Håll sedan ner alt och kringla medan du startar iPhoto. Programmet kommer att fråga dig om du vill bygga om biblioteket eller starta ett nytt. Välj bygg om (rebuild). Kryssa i alla val utom det sista om övergivna (? orphaned) bilder. Med lite tur funkar det efter ombyggnaden.

(Tack till Old Toad på apple.com-diskussionerna)

Det löste sig till slut. Det visade sig att det bara var en mapp som av någon anledning hamnat på helt fel plats och därför strulade iPhoto.. Men jag får ta och tacka för alla svar här ändå!

Det var ju skönt att höra! Ta nu och se över dina backuprutiner...

1
Bevaka tråden