Först o främst: detta är enbart idé för diskution, dvs ingen reel lösning, men kom gärna med förslag, kritik osv.
Varför piratar man?
jag tror inte det finns ett enkelt, rakt svar på frågan, men min uppfattning är följande.
man piratar för att man vill ha tillgång till det man är sugen på just när man är sugen på det! man orkar helt enkelt inte vänta på att det kommer på bio/dvd/tv och man vill inte behöva vänta till klockan xx för en viss serie osv.
Så huvudsaken är altså tillgänglighet och utbud.
Ja, kabeltv säger de flesta, men fortfarande måste man anpassa sig efter sändningstider osv.
vad händer då ifall man kan hyra film/serier osv direkt till datorn?
många har ändå tv-ut på datorn, och en sådan lösning är sällan dyr.
Det kanske finns redan, men till hutlösa priser och dåligt utbud. jag pratar inte bara om de nyaste filmerna/serierna utan det kanske är ett gammalt avsnitt vänner som man inte har sett eller dendär sjukt bra filmen från 1984 som man inte har sett än. oftast är ens enda val att pirata för att få tag på det.
Tänk er en itunes-tjänst med kabeltv-pris, kanske med månads-kort så man kan titta hur mycket man vill/hinner för typ 200-300 kronor? med utbud på minst några tusen filmer och hundratalet kompletta serier?
Hur många skulle pirata om man kan se en episod för en femma? för mer än så kan det inte kosta jämfört med kabeltv-priser.
jag skulle slänga ut allt sånt på studs och köra enbart på en sådan tjänst om/när en sådan lanseras.
kabeltv är passé, video on demand är framtiden. skippa tv-tablån och välj själv vad du är sugen på att se. men inte till vilket pris som helst.
det är där den nuvarande marknaden skjuter sig i foten.