Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X Server på Mac mini.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hur bra fungerar det egentligen? Är den lilla stackaren för långsam eller går det faktiskt helt ok?

Den ska köra web, mail, db, filserver (smb och ftp), ircd och lite annat smått och gott. Den ska sitta på en 10/10mbit uppkoppling så den behöver klara av att leverera det över ftp/smb utan att webbservern berörs något vidare.

Räcker det med 512mb eller är det värt att köpa extra?

• Medlem
  • Haparanda
  • 2005-12-17 11:49

Den fixar det säkert men snåla inte med minnet.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-17 12:08

Det kommer gå bra om du inte har alldeles för hög belastning på den.
Men sätt i så mycket ram du har råd med. Eftersom databasen och webservern innehåll kommer cachas i ramminnet.

Det är lite lockande, det är det. Men köper jag en x86-dator och kör BSD på den så får jag bra mycket bättre prestanda för pengarna. Svårt det här.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-12-17 17:03

Men OS X Server har sina fördelar. Framförallt att administrera över Server Admin...
http://sidde.lokalen.org/screenshots/osx/tiger_screen10.png
Där är Server Admin. Mysigt sätt att administrera när man inte ids använda ssh.

Jag har kört OS X Server på en G3 450 (med 512MB ram & 120GB-disk) och det fungerade helbra. Upplevdes kvick

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-12-30 09:29

Jag provade att köra den som server/router/brandvägg/NAT/mail/web/ftp men jag fick det aldrig att fungera som tänkt.

Serverprogramvaran ville inte känna igen Airport-kortet och då fungerade inte brandvägg/routerdelen/NAT.

Min tanke var att köra Ethernet-uttaget mot ADSL-modemet och Airport som mitt LAN men som sagt så gick det inte. Då när jag provade (i somras) verkade det inte vara så många som hade provat det. Jag hittade inte så mycket info om problemet. Det var 10.4.2 som jag använde. Möjligt att det finns uppdateringar som fixar detta idag.

Janne

Ursprungligen av benjaminlarsson:

Jag har kört OS X Server på en G3 450 (med 512MB ram & 120GB-disk) och det fungerade helbra. Upplevdes kvick

Jag körde på en G3 400 med 768MB minne för ett tag sedan och det gick allt annat än kvickt. Så det är lite därför jag frågar.

Boota från extern FireWire HD

Ursprungligen av fredrik2:

Hur bra fungerar det egentligen? Är den lilla stackaren för långsam eller går det faktiskt helt ok?

Den ska köra web, mail, db, filserver (smb och ftp), ircd och lite annat smått och gott. Den ska sitta på en 10/10mbit uppkoppling så den behöver klara av att leverera det över ftp/smb utan att webbservern berörs något vidare.

Räcker det med 512mb eller är det värt att köpa extra?

Det stora problemet är HD'n. Testa prestandaskillnaden med att installera allting på en snabb och pålitlig extern HD, gärna en 3.5, som är gjord för kontinuerlig drift. Det finns co-location företag ute i världen som erbjuder rack med Mac Mini. Kanske de har råd om att köra server med Mac Mini. Kolla upp det.

Frågan har diskuterats av många kloka personer på Mac OS X Server listan

1
Bevaka tråden