Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fel: inga gilltiga paket

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-01-02 19:42

Jag hade lite problem med att safari hängde sig då och då så jag körde disc utillity och reparera skivbehörigheter.

Fick svaret: Fel: Inga giltiga paket
Behörighetsreparation slutförd

startade upp med cd-skivan som startdisk och reparerade skivan som hade ett fel med otillåtet filnamn.

Reparera skivbehörigheter kan jag dock inte göra. Det står fortfarande: Fel: Inga giltiga paket

Någon som vet vad detta betyder? behöver jag oroa mig? sitter i Thailand och skulle helst vilja slippa skicka iväg datorn här.

Jag har discwarrior 3, kan det hjälpa?

• Medlem
  • 2006-01-02 20:27

"Reparera skivbehörigheter" utgår från .pkg (= paket-filer) filerna som sparats i Library/Receipts/.

Du råkar inte ha raderat dessa?

• Oregistrerad
  • 2006-01-02 20:51
Ursprungligen av SirN:

"Reparera skivbehörigheter" utgår från .pkg (= paket-filer) filerna som sparats i Library/Receipts/.

Du råkar inte ha raderat dessa?

jo det har jag högst sannolikt. Jag lyckades på något sätt radera mitt användarbibliotek och sedan starta om datorn och hade två dagars jobb med att återskapa det som gick. Möjligt att dessa paket raderades då.

Så det är skivverktygsprogrammet som är paj nu eller är det fel på hårdisken?

• Medlem
  • 2006-01-02 20:57

Det är inget fel, förutom att du blivit av med "facit" för skivbehörigheterna för de program du installerat. Inget du kan "reparera" på annat sätt än att installera om program.

• Oregistrerad
  • 2006-01-02 21:01

då får jag försöka stå ut med det här i fem månader tills jag kommer hem till sverige igen.

Men om det skulle uppstå nya skivbehörighetsproblem på program som jag installerat efter jag raderade paketen så kan jag inte fixa dess fel heller?

• Medlem
  • 2006-01-02 21:17

Jag kanske ska ta mig tiden och förklara hur det hela fungerar från början...

När du installerar ett program från ett installations-paket av typen .pkg eller .mpkg så sparas en del av paketet i /Library/Receipts som ett "kvitto". Observera att långt ifrån alla program använder den här installations-metoden; dock gör Apples vanliga "installerare" det.

I "kvittot" ingår bl a en fil som innehåller information om vilka behörighter diverse filer och mappar som används av programmet ska ha. När du kör "Reparera skivbehörigheter" kommer skivverktyg gå igenom alla kvittona och ändra eventuella behörigheter som skiljer sig.

Så beroende på hur de program du installerar hädanefter installerar sig själva, så skapar de nya kvitton som skivverktyg kommer att kunna använda. Tyvärr blir det nog till att installera om OS-X och andra program om det skulle uppstå något allvarligare problem med kvittona du blivit av med (alternativt att du hittar någon med samma versioner och kopierar dennes kvitton).

• Oregistrerad
  • 2006-01-03 04:13

Tack för förklaringen.

Grejen är att jag lyckades radera delar av min användares bibliotek förut och sedan starta om så jag tappade alla mina användarinställningar. Sen lyckades jag återskapa en del men lade nog en del av biblioteksinformationen i fel bibliotek eller så ligger det dubbel nu.

Jag förstår inte varför man ska ha två bibliotek om man bara har och kommer att använda en användare.

Det kanske kan vara att de kvitton som ligger i min användares biblioteksmapp istället ska ligga i osx huvudbibliotek? Men jag vet inte om jag vågar exprimentera med detta igen.

Kan man installera OSX över sin nuvarande version, så att alla användarinställningar behålls och bara osx-programen ersätts?

jag är rädd för att även om jag installerar nya program som skapar kvitton så kan de inte kolla dessa för att kanske bara ett program är fel sedan förut.

Disc utillity börjar inte ens kolla igenom nu. Den säger bara "inga gillitiga paket" och jag har ju installerat nya program efteråt så några gilltiga paket finns det.

• Oregistrerad
  • 2006-01-03 05:46

Nu är problemet löst.
I min iver att få tillbaka min anvinställningar så hade jag flyttat BaseSystem.pkg från Receipts i mitt huvudbibliotek till Receipts i mitt användarbibliotek.

Om filen är helt borta från systemet så stoppa i installations-cdn och sök efter BaseSystem.pkg och kopiera till /Library/Receipts

mer info om detta:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25751
http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=25704

jag har nog fortfarande en röra med vilka filer som måste vara kvar i huvudbiblioteket men nu vågar jag inte flytta något mer.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2006-01-03 12:08
Ursprungligen av Peacerich:

Jag förstår inte varför man ska ha två bibliotek om man bara har och kommer att använda en användare.

Du har faktiskt tre bibliotek:
- ett i din user och som innehåller dina personliga inställningar
- ett direkt i roten på startdisken med gemensamma inställningar för alla användare, t.ex. fonter som programen installerar
- ett i Systemmappen där de systemspecifika inställningarna finns, t.ex. de fonter som systemet använder i användargränssnittet och annat som du som användare inte ska pilla på

Jag har ett akvarium...

1
Bevaka tråden